Purjelaudoissa on nykyään varsinainen
runsauden pula sekä lautojen, että purjeiden suhteen. Valmistajat ovat kehittäneet omat nimityksensä jakaen laudat eri luokkiin auttaakseen kuluttajia oikean lautatyypin valitsemisessa. Etuliite free- luokitustyypin edessä kertoo laudan sopivan harrastajakäyttöön, mikä tarkoittaa yleensä helpompaa käsiteltävyyttä, kapeampaa perää, usein passiivista plaanaavuutta (ei tarvetta pumpata) ja yleensä myös suurempaa painoa. Luokkanimityksiä on monia, mutta sellaista kuin strongwind board tai hugechop board ei ainakaan vielä ole olemassa.
runsauden pula sekä lautojen, että purjeiden suhteen. Valmistajat ovat kehittäneet omat nimityksensä jakaen laudat eri luokkiin auttaakseen kuluttajia oikean lautatyypin valitsemisessa. Etuliite free- luokitustyypin edessä kertoo laudan sopivan harrastajakäyttöön, mikä tarkoittaa yleensä helpompaa käsiteltävyyttä, kapeampaa perää, usein passiivista plaanaavuutta (ei tarvetta pumpata) ja yleensä myös suurempaa painoa. Luokkanimityksiä on monia, mutta sellaista kuin strongwind board tai hugechop board ei ainakaan vielä ole olemassa.
Keskituuleen (purjekoolla 7,7 – 6,7) yleensä slalom tai freerace lauta.
Mutta kelin kovetessa valinta vaikeutuu. Mikä on sopivin lauta kovaan tuuleen noin 6 neliön purjekoolla?
Ne tekijät, jotka auttavat sopivan lautatyypin määrittämisessä,
ovat taasen ne omat mielirannat, joilla yleensä tulee ajeltua ja edelleen niissä
vallitseva aallokko.
Jos tarkoitus on etsiä aaltoja ja ajella aallokossa, valinta on ilmeisemmin freewave tai peräti wavelauta. Jos riittää, että lauta toimii järvillä tai suojaisilla lahdilla, joissa aallonkorkeus ei nouse liikaa, silloin voi harkita jopa slalom- tai freeracelautaa. Tai, jos haluaa vain nautiskella cruisailusta ja mukavista jiibeistä, freeride tai freemovelaudat ovat usein sopivia. Jos taas on tarkoitus metsästää gps nopeusennätyksiä, silloinkin valinta on helppo, eli ilmeisemmin kapeahko slalomrunko.
Jos tarkoitus on etsiä aaltoja ja ajella aallokossa, valinta on ilmeisemmin freewave tai peräti wavelauta. Jos riittää, että lauta toimii järvillä tai suojaisilla lahdilla, joissa aallonkorkeus ei nouse liikaa, silloin voi harkita jopa slalom- tai freeracelautaa. Tai, jos haluaa vain nautiskella cruisailusta ja mukavista jiibeistä, freeride tai freemovelaudat ovat usein sopivia. Jos taas on tarkoitus metsästää gps nopeusennätyksiä, silloinkin valinta on helppo, eli ilmeisemmin kapeahko slalomrunko.
Mutta entä, jos laudan on toimittava myös kovassa tuulessa ja
äärimmäisessä chopissa mukaan lukien hallittu jiibbaus? Ja laudan
pitäisi olla vielä ripeästi etenevä.
![]() |
Yllä paljon veetä ja concaaveja |
Taasen on todettava, että monet Etelä-Suomen surffispoteista
toimivat suhteellisen hyvin keveillä ja keskituulilla. Mutta kelin kovetessa
kutosen tai vitosen keliksi, vesialue alkaa muistuttaa valitettavan usein
enemmänkin perunapeltoa. Ja perunapellolla tai ristiaallokossa ajo nopealla
laudalla ei ole mitään nautinnon maksimointia.
Surffaus nopealla laudalla kovassa kelissä kuluttaa nopeasti voimia ja pakarat ja reidet tahtovat mennä tukkoon. Ja vaikka laudan ja rikin trimmit olisivatkin kohdallaan, kovassa vauhdissa lauta ottaa helposti ilmaa alleen - ainakin jos purje pääsee puuskissa aukeamaan.
Ja lisäksi on haasteena vielä käännökset. Jiibbaus kovassa tuulessa voi olla sopivissa olosuhteissa hauskaa, mutta se voi olla myös haastavaa, jos alusta on kuin kumpareikkoa ja lauta on juuri ja juuri hallinnassa.
Surffaus nopealla laudalla kovassa kelissä kuluttaa nopeasti voimia ja pakarat ja reidet tahtovat mennä tukkoon. Ja vaikka laudan ja rikin trimmit olisivatkin kohdallaan, kovassa vauhdissa lauta ottaa helposti ilmaa alleen - ainakin jos purje pääsee puuskissa aukeamaan.
Ja lisäksi on haasteena vielä käännökset. Jiibbaus kovassa tuulessa voi olla sopivissa olosuhteissa hauskaa, mutta se voi olla myös haastavaa, jos alusta on kuin kumpareikkoa ja lauta on juuri ja juuri hallinnassa.
Laudan sheipin vaikutus
Helpoin ratkaisu lisätä kontrollia edellä kuvattuun
perunapelto tai choppi olosuhteisiin on tehdä laudan rungosta hidas. Hidas
hyvin kääntyvä lauta on muodoltaan yleensä kuin banaani. Esim wavelaudassa
pohjan veteen kosketuksessa oleva suora osuus on lyhyt, ja keula ja usein myös
perä kaareutuvat ylöspäin. Plaanaavuus on heikko, mutta lauta kääntyy helposti aallonpohjassa. Puhutaan pohjan rockerin määrästä.
Nopean
slalomlaudan pohja on taas rungoltaan melko suora. Aikaisin plaanaavassa laudassa on pitkä suora
osuus ennen kuin laudan etuosa kaareutuu ylöspäin keulaan. Muita tärkeitä
käyttäytymiseen vaikuttavia seikkoja ovat lisäksi mm pohjan veemäärä ja
konkaavien syvyys. Aallokossa concaavit mm pehmentävät menoa toimien ikäänkuin iskunvaimentimina.

On olemassa nopeita lautoja, joissa laudan kontrolli säilyy, vaikka luukku rytkytyksessä hetkellisesti aukeaisikin. Nämä eivät ole täysverisiä slalomlautoja, eikä niiden tarvitse myöskään olla hitaita (free)wavejä - vaan lautoja, joilla on äärimmäisen helppoa ajaa kovassakin aallokossakin. Slalomlauta on luonnollisesti nopein lauta hyväkuntoisen kilpailijan alla, mutta nyt puhumme freeride surffauksesta, jossa huomioidaan myös ajonautinto. Slalomrunko on suunniteltu ehkä 10 minuuttia kestävään kilpailuerään. Se ei ole tarkoitettu pitkäkestoiseen ajeluun tyylillä kiihdytys – hyppy – jiibbi ja takaisin.
Purjelautatestejä joutuu lukemaan joskus rivien välistä ja tarkasti vertaillen, että niistä saisi hyvät ja huonot puolet esille. Jos testi on tehty kovassa kelissä, silloin tekijä yleensä mainitsee jotain laudan hallittavuudesta ääriolosuhteissa. Parhaita lähteitä eri lautojen tosi ominaisuuksien selvittämiseksi ovat kuitenkin surf-foorumit, joissa laudan pitkäaikaiset käyttäjät raportoivat käyttökokemuksistaan. Yleensä näitä tietoja joutuu vain odottelemaan. Lautamallista, joka on ollut vuodesta viiteen vuoteen markkinoilla, löytyy luonnollisesti parhaiten tietoa.
Näyttäisi löytävän ainakin kolme lautamerkkiä, joissa ajokontrolli ja toiminta kovassa kelissä ja chopissa näyttäisi olevan erityisen hyviä. Nämä laudat eivät ole luokkanimityksestään huolimatta hitaita, vaan pikemminkin hieman kesytettyjä slalomeja. Ne ovat nopeita silloin, kun tuuli on kova ja olosuhteet haasteelliset. Valmistajasta riippuen niitä kutsutaan freeride laudoiksi tai sitten jollain valmistajan omalla nimityksellä.
Kuutosella Tulliniemessä
Viime kesäni olin Tulliniemessä itäkelillä. Seurasin millä
muut ajoivat ja valitsin Gaastran Matrixin kuuden neliön purjeen, koska se
kestää paljon tuulta ja seuraava kokoni alaspäin olisi ollut neliön pienempi.
Kävin ensin vesillä 65 cm leveällä Manta slalomilla, mutta en viipynyt kauaa.
Evä oli kyllä laadukas ja lautaan sopiva, mutta laudan vauhti tuntui olevan
liikaa minulle. Kun päästin purjetta vähänkin aukeamaan, lauta otti ilmaa
alleen aallonharjalta. Meno tuntui suorastaan pelottavalta aaltovyöhykkeen
alkaessa. Palautin laudan sen ystävälliselle omistajalle ja pyysin seuraavaksi
kokeiltavaksi Tabou Rockettia, joka on ehkä hieman aliarvostettu freeridelauta.
Tilavuus oli 105 litraa ja leveys 61 cm. Ruuvasin lautaan kiinni saman Select
35 slalomevän, joka oli ollut Mantassa. Kiristin myös hieman purjetta
saadakseni sen hieman litteämmäksi. Vetoa oli kyllä riittävästi.
Lähdimme ystäväni Allun kanssa yhtaikaa rannasta, hän ajoi Mantan
slalomilla ja minä Rocketilla. Koska Hangon aallokko oli aikamoista choppia
ulkona, kaipasin lautaan nyt vain kontrollia jaksaakseni ajaa sillä ilman
pelkoa väsymisestä ja hallitsemattomista ilmalennoista. Kaverillani Allulla oli
enemmän painoa ja voimia, hän pärjäsi hyvin slalomilla. Meillä oli kummallakin
suurin piirtein samankokoiset purjeet. Rocket kantoi hyvin läpi heikkotuulisen
vyöhykkeen. Lauta tuntui pitkältä, vaikka sen pituus on vain 242 cm. Pituus ei
kuitenkaan tuntunut haittaavan aallokossa, koska laudan lähdetty plaaniin, ajo
oli hyvin rauhallisen tuntuista. Itse asiassa pettävän rauhallista. Eteneminen
oli niin helpon tuntuista, että oletin laudan olevan yksinkertaisesti hidas. Se
nimittäin tuntui hitaalta ja siten myös helpolta ajaa. Ja kun päästin luukkua
auki, lauta oli helppo hallita eikä karannut kontrollista. Tietysti laudan
iskiessä korkeisiin vasta-aaltoihin se heittelehti jonkun verran, mutta
hillitysti. Ajo oli helppoa ja kontrolloitua. Kääntäessäni laudan jiibbiin yllätyin.
Vaikka tekniikkani oli kaikkea ![]() |
Tabou Rocket 105 l |
Iso 120 litrainen Hawk bongattuna Tulliniemen rannassa |
Hidas voi olla nopeampi
Australian Seebreeze forumilla on kehuttu myös Fanaticin
pienimpiä Hawk lautoja helpoiksi choppi laudoiksi, nopeiksi ja hyvin
kääntyviksi. Yllättäen myös Taboun
yleislauta 3S 96:lla on raportoitu ajetun 30 solmun nopeuksia kovassa tuulessa
noin 5,5 – 6 neliön purjekokoilla. Sekä etelä-Afrikan että Australian
purjelauta forumeissa on mainittu 3S:n vauhdin haastavan slalomlautoja silloin,
kun olosuhteet käyvät slalomeille haastavaksi. Kyseessä on ainakin vuosimallit
2011-2012. Kaikkien näiden lautojen nopeus perustuu laudan helppouteen.
Silloin, kun ajo on helppoa, voi ajaa lujaa olosuhteissa, jossa slalom lauta
alkaa karata keskiverto surffarilta käsistä.
Laudan trimmit kuntoon
Nopeaan ajoon lenkit kannattaa siirtää ulos ja vaihtaa
vakioevän tilalle vaikkapa slalomevä. Ainakin 3S laudan perä on niin kapea,
että lautaan sopii paremmin camberittomat purjeet. Ja kun tuulta on
riittävästi, wavepurjeellakin pääsee 30 solmua. Käännökset ovat vain paljon
helpompia kuin camberipurjeella.
Kevyelle purjehtijalla laudan kontrolli kasvaa myös, kun
leveys ja tilavuus pienenee. Rocketin 95 litran malli on vain 58 cm leveä ja
siten mielenkiintoinen vaihtoehto 105 mallille, jonka leveys uusissa malleissa
on kasvanut peräti 63 cm:in. Mitä leveämpi runko, sitä enemmän pinta-alaa
aalloille iskeä vastaan. Nopeata kovan tuulen lautaa valitessa valinnan joutuu
tekemään pienen ja vielä pienemmän rungon välillä. Jos kukkaro ja auton koko
rajoittaa, niin toimiva vaihtoehto voi olla noin 60 cm leveä nopea freeride
lauta kovaan tuuleen ja nopeaan ajoon. Laudan luonnetta voi vielä halutessa
pehmentää käännöksiin ja hyppyihin sopivammaksi, käyttämällä pientä taaksepäin
taivutettua evää.
Ja edelleen siihen viiden tai neljän neliön keliin kannattaa
hankkia se hidas freewave/wavelauta, joka ei karkaa lentoon siinä hurjimmassakaan
kelissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti