Nykyaikana olemme tottuneet odottamaan loogisuutta kaikelta järkevältä toiminnalta, on se sitten talouden hoitoa tai purjelautailua. On loogista odottaa, että joulun jälkeen kaupat aloittavat alennusmyynnit. On myös loogista odottaa, että harjoittamalla systemaattisuutta vaikkapa surffausharrastuksessa, omia taitoja voi kehittää ja omia välineitä voi päivittää itselleen sopivimmiksi. Loogisen toiminnan takana on yksinkertainen järjenkäyttö ja suunnitelmallisuus.
Monet ajattelevat, että looginen ajattelu ja usko ovat
erillisiä asioita, joita ei tule sotkea yhteen. Tämä ajattelutapa jopa uskovien
taholla tarkoittaa toisin sanoen, että Luoja ei toimi järkevästi eikä
raamatussa ole loogisuutta.
Näin joulun aikaan sopii muutama ajatus joulun sanoman loogisuudesta. Mikä tarkoitus Jeesuksen syntymällä
oli?
Joku viisas on sanonut, että kaikella toiminnalla tulee olla
tarkoitus ja päämäärä. Ja koska Jumala on viisas, niin mikä oli Hänen
tarkoituksensa ja päämääränsä Jeesuksen tulolle maailmaan?
Lunastus on
teologinen termi, josta Uusi testamentti puhuu paljon ja se tarkoittaa vapaaksi
ostamista. Jeesus sai aikaan iankaikkisen lunastuksen ja lunastus lienee siis
se jokin, joka oli Jeesuksen elämän tarkoitus.
Vertaamalla vanhaa ja uutta testamenttia ja niitä lukuisia
profetioita, jotka Jeesus elämällään täytti, löydämme Jumalan suunnitelman ja
tarkoituksen Jeesuksen syntymiselle.
Vanhassa testamentissa on ainakin 109
selkeää profetiaa Messias kuninkaasta, mitkä Jeesus täytti syntymällään,
elämällään ja kuolemallaan. Joten Jeesuksen syntymälle oli olemassa selkeä
Jumalan suunnitelma.
Mutta mikä se yksinkertaisesti oli? Lunastaa ketkä ja mistä?
Kristinuskon teologisia pääkohtia ovat sellaiset kuin laki
ja armo, sekä anteeksianto. Laki on esim kymmenen käskyä; Älä pidä muita
jumalia, Älä tapa, Älä varasta, Kunnioita isääsi ja äitiäsi jne. Emme ehkä
tarvitse katekismusta kertomaan meille, että emme ihmisenä kykene täyttämään
käskyjä ajatuksissamme ja teoissamme, vaan epäonnistumme surkeasti. Olemme siis
kaikki syntiä tehneitä ja Jumalan kirkkautta vailla.
Lain rikkomiselle on ominaista, että siitä seuraa
rangaistus, jonka laki rikkojille määrää. Raamattu julistaa, että ”Synnin
palkka on kuolema ja iankaikkinen erotus Jumalan kasvoista.” Tämä
rangaistuspykälä viittaa siis taivaaseen ja kadotukseen.
Lakia seuraa aihe nimeltä armo. Kirjoitettu on: ”laki on
annettu Mooseksen kautta, armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen
kautta.” Armo ja anteeksianto kulkevat käsi kädessä, mutta missä syntiä ei ole,
ei tarvita anteeksiantoakaan. Jos minä siis luen itseni ja elämäni
synnittömäksi, niin enhän silloin tarvitse anteeksiantoakaan. Ja Jumala on
luvannut armahtaa kaikkia katuvia syntisiä.
Jos ei ole olemassa tekijöitä 1 + 1, niin summakaan ei kyllä
ole 2. Anteeksiantoon tarvitaan siis ihminen, joka tunnistaa ja tunnustaa
syntisyytensä niitä katuen, ynnä Jumala, joka täyttää lupauksensa poikansa
Jeesuksen kautta. Näin 1 +1 = 2 eli summa on armo ja anteeksianto.
Mutta nyt seuraa looginen kysymys. Osatekijät laki ja
rangaistus, armo ja anteeksianto ovat kyllä selkeitä ja ymmärrettäviä. Mutta kuinka joku voi saada armon ja
anteeksiannon ilman rangaistusta? Jos olen rikkonut lakia, niin kuka tuomari
minut rankaisematta armahtaisi? Eikö syyttäjäkin vaadi rangaistusta oikeuden
toteutumiseksi?
Ja eikö eritoten tuomarin tehtävä ole valvoa oikeuden
toteutumista ja lain määräysten pikkutarkkaa noudattamista? Väärä on se
tuomari, joka jättää rankaisematta lain rikkojat! Onko Jumala siis väärä
tuomari, kun Hän antaa meille anteeksi tekemämme synnit?
Teologit kertovat havainnollista esimerkkiä lunastuksen merkityksestä. Eräällä
tuomarilla oli tytär, joka rikkoi liikennelakia. Tyttären rikkomus oli niin
vakava, että hänet haastettiin oikeuteen vastaamaan rikkomuksestaan.
Kertomuksessa tytär tuotiin oman isänsä tuomittavaksi. Tuomari oli
oikeamielinen ja vaikka hän rakasti syvästi tytärtään, hän ei halunnut olla
puolueellinen omalle perheenjäsenelleen. Niinpä hän luki oikeutta ja julisti
tuomioksi rankaisevansa tytärtään lain ankarimman rangaistuksen
mukaisesti. Luettuaan tuomionsa hän
astui alas tuomarinistuimeltaan, riisui virka-asunsa, ja meni ja maksoi suuren
sakon tyttärensä puolesta. Tämä vanhurskas tuomari noudatti kaikkea lakia,
mutta samalla hän meni ja lunasti
tyttärensä vapaaksi rikoksestaan.
Jeesus syntyi kuollakseen
meidän puolestamme. Kuolemansa kautta hän lunasti
meidät vapaiksi rangaistuksesta ja tulevasta tuomiosta. Jeesus maksoi omalla
verellänsä (elämällään) meidän syntiemme hinnan. Jumala, joka on oikeamielinen
tuomari, voi näin armahtaa meitä
synteihin syyllistyneitä ihmisiä, koska Hän on ensin rankaissut omaa Poikaansa.
Jeesuksen tuomio oli ankara, se on yksi hirvittävimmistä tavoista kuolla.
En tiedä voiko tulevassa
ajassa harrastaa purjelautailua, joka on maailman paras harrastus, mutta
jos ei voi, niin olen varma siitä, että Jumalalla on varattuna lunastetuilleen
jotain vielä parempaa!
Syntymäpäivät ovat juhlia, joissa kaikkien tulee iloita.
Muistetaan tänä jouluna vähäosaisia ja juhlitaan Jeesuksen syntymää!
Ps teologiaa
tutkineille huomautus, että yllä oleva kuvaus lunastuksesta on hieman
yksinkertaistettu esitys, mutta vain hieman. Lunastuksessa on kyse myös muista
seikoista, kuten vapautuksesta synnin orjuudesta jne. Jeesuksen sovitustyö
käsittää paljon hyvää, joten kannattaa lukea Raamattua ja selvittää itse mitä
kaikkea Jumala on meille Pojassansa lahjoittanut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti