Suomisurffin luonteeseen kuuluu, että harrastaminen on
muutakin kuin vesillä oloa. Maamme vuodenajoista ja tuuliolosuhteista johtuen
surffarilla on paljon aikaa miettiä harrastustaan. Oleellinen osa tätä
mietiskelyä on purje- ja lautastrategian laatiminen. Strategialla tarkoitan
tässä välinekartoitusta omia kykyjä ja kehitystä silmälläpitäen, tavoitteena
suunnitelmallisesti hankkia ja päivittää omia välineitä tavoitetta kohden.
Tähän tavoitteeseen tuskin koskaan täydellisesti päästään, onhan vanhenevia
ja/hajoavia välineitä välillä aina päivitettävä. Uusien ja ”parempien”
välineiden tullessa markkinoille, suomisurffari innostuu helposti ehkä jopa
heräteostoksiin. Heräteostokset voivat kuitenkin tulla kalliiksi ja saattavat
poikia vaikka uuden maston tai puomin päivitystarpeen. Saattaa myös olla, että innostuksessa
tehty ostos ei sovikaan oikein yhteen muiden purjeiden tai lautojen kanssa.
Siksi heräteostoksista tulisi pidättäytyä ja tehdä hankinnat
tärkeysjärjestyksessä strategian mukaisesti, jos vain mahdollista. Sitä paitsi kauden lopussa tehty hankinta on
yleensä merkittävästi edullisempi kuin se aivan uusin malli.
Strategiaa laadittaessa on ensiksikin mietittävä mitä varusteita
tarvitsee siinä omassa mielispotissa, siinä kotirannassa, jossa useimmiten
ajaa. Ja mitä kalustoa tarvitsee niillä rannoilla, joilla on tarkoitus kesän
kuluessa ajella. Esimerkiksi, jos lähellä ei ole wavespotteja, niin ei kannata
ensimmäiseksi panostaa wavekalustoon, jos sitten ei ole tarkoitus
kaukomatkailla. Itselläni on pitkä matka Poriin, ja omasta mielestäni Suomeen sopii muutenkin paremmin freewavelaudat. Ja hei -
kuka on nähnyt Suomessa kunnon aaltoja? Minä en ole, ainakaan päässyt silloin
paikalle. Valitettavasti.
Surfkalustolla on taipumusta paisua. Jos hankintoja ei ole
etukäteen miettinyt, purjeita ja lautoja kertyy niin, ettei niiden yhtaikainen
kuljetus enää noin vain onnistukaan. Kamat ovat lisäksi suhteellisen
arvokkaita, ainakin kun hiilikuidun osuutta lisätään. Purjeiden valinnassa
ehdottoman kannattavaa on tehdä hankinnat niin, että voi panostaa muutamaan laadukkaaseen
mastoon, jotka sopivat, jos mahdollista, useisiin purjekokoihin.
Sopimattomalla mastolla pilaa hyvänkin purjeen. On hyvä
muistaa että purje on suunniteltu mastoa varten, toimimaan mastossa, jonka
taipuma ja jäykkyys vastaa purjeen muotoa. Tulee kalliiksi hankkia ”halvalla”
erimerkkisiä purjeita, jos sitten on ostettava myös uudet mastot, kun vanhat ei
istukaan uusiin purjeisiin. Yleensä silloin säästetään hankkimalla halpa masto,
lue vähän hiiltä. Jos jo omistaa hyvän maston, kannattaa ennemmin ostaa mastoon
sopiva purje. Jos hankinnat ovat alussa,
sijoittaminen yhteen purjemerkkiin ja vastaavaan mastomerkkiin on kannattavaa.
Rikkaat tai rahansa taidokkaasti sijoittavat (lue kaikki surfiin, maksoi
mitä maksoi) voivat ostaa kaiken yhdellä kertaa. Normaali suomisurffari säästää
sukanvarteen ja tekee hankintoja vuosien mittaan, pikku hiljaa. Tässä
surfstrategia on paikallaan. Huomioiden eri muuttujat, kamoja päivitetään
pikkuhiljaa tavoitteena hankkia omiin surffikohteisiin sopivin kalusto, jonka
saa kuljetettua paikan päälle niin, että vaimo ja koirakin mahtuvat kyytiin.
Perheen karttuessa voi asialleen omistautunutkin joutua tekemään kompromisseja
kaluston suhteen, ainakin väliaikaisesti.
Koska surffauksessa voi painottaa niin monia asioita, ajaako formula-,
slalom-, freestyle- vai wavevälineillä ja sitten on vielä mm freerace-,
freemove-, freeridekamoja, niin valintoja ja kompromisseja on tehtävä. Rahakas
voi tietysti hankkia kamojensa siirtelyyn vaikka rekan, mutta ongelmana lienee
silti se pienehkö tilanpuute, jota Suomen spottirannoilla on havaittavissa
niinä harvoina tuulisina päivinä.
Siispä ensimmäiseksi kannattaa panostaa kalustoon, joka toimii
optimaalisesti sillä ”kotirannalla”, jolla useimmiten ajetaan. Ja alkaen siitä
purjekoosta ja laudasta, jolla useimmin pääsee vesille. Jos vesialue on
avovettä, johon käy vapaat vallitsevat tuulet, purjeiksi sopivat hyvin
camberittomat purjeet ja laudoiksi vaikkapa iso slalom tai freerace ja pieni
freewave.
Mutta, jos vesialue on vaikkapa suojaisa merenlahti tai järvi, jossa
vallitseva tuuli on puuskainen maatuuli, silloin isot camberipurjeet (2-3
camua) toimivat parhaiten. Laudat tulee
olla kantavia, omaten riittävästi leveyttä ja litroja. Oma kotirantani on nimenomaan tämä jälkimmäinen tapaus. Kokemukseni
on, että kolme vuotta sitten ostettu 100,5 cm leveä formulalauta on ollut paras
hankintani. Se on nimittäin sopivin lauta omalla rannallani vallitsevaan reikäiseen ja puuskaiseen ja yleensä
kevyeen tuuleen ja sillä saa eniten ajotunteja Suomi- tuulissa.
Todettakoon kuitenkin, että formulalla ajettaessa on päästävä lenkkeihin, jotka sijaitsevat aivan laudan ulkoreunalla. Joten formula ei ole helpoin opettelulauta aloittelijalle.
Tiedän myös, että mielipiteeni formulan käytöstä freerideajossa on vastoin vallitsevaa ”koulukuntanäkemystä”, mutta perusteluja lisää myöhemmin.
Sitten on huomioitava kuljetuskalusto. Yksi tai kaksi
lautaa ja vastaavat rikit on vielä kuljetettavissa henkilöauton katolla.
Itselläni oli 90-luvulla 205 Peugeotin katolla parhaimmillaan pitkä kölilauta,
slalomi, pari puomia, mastoa ja purjetta. Enempää ei oikein halunnut kasata,
vaikka yläpuolella olisi ollutkin tilaa.
Sitten möin Peugeotin ja vielä moottoripyöräni, ja ostin pakun tietysti
kattotelineillä. Kuljetuskapasiteetti kasvoi, mutta tilaa ei oikeastaan juuri vapautunut.
Katolla oli edelleen tavaraa, samoin sisällä niin, että siellä mahtui juuri ja
juuri nukkumaan. Mutta nyt saatoin ajella Hankoon tahi Tanskaan mukanani
kalusto, jolla yleensä aina pääsi vesille. Autoon kykeni kohtuullisessa määrin
pakkaamaan sekä kevyen että kovan tuulen kalustoa.
![]() |
Ulkomailla ei olla pikkutarkkoja auton ulkonäöstä |
Kuitenkin jos ei omista kuorma-autoa tai jättikokoista perävaunua, niin
kaluston suhteen joutuu yleensä tekemään valintoja. Näin ainakin, jos autossa
on tarkoitus mahtua nukkumaankin. Lyhyelle päivän reissulle voi vielä onnistua
ottamaan kaiken tarpeellisen mukaan, mutta jos kyseessä on vähänkin pidempi
reissu, niin kokemus on osoittanut, että minkä jätät kotiin, sitä olisit
tarvinnut. Muistan vieläkin yhden viikonlopun pakettiautollani Hangossa vuosien
takaa, tuulta oli luvattu 10-14 m/s, mutta Tulliniemessä oli 20 m/s. Oli
äärettömän turhauttavaa käydä tekemässä lyhyitä pistoja ulkona kalustolla, joka
oli toivottoman ylikokoista ja samalla katsella kuinka muut nautiskelivat
pikkukamoillaan. Se pienin purje
varaston nurkasta olisi muuttanut tilanteen.
Niinpä välinestrategia pitää laatia niin, että kalusto mahtuu
kyytiin, se soveltuu niille rannoille ja niihin olosuhteisiin, joilla on
tarkoitus ajella. Jotkut eivät aja myrskytuulilla, toiset eivät koske
formuloihin ja kymppeihin. Nuo valinnat
vähentävät tilan ja kaluston tarvetta merkittävästi, varsinkin tuuliskaalan
alapäässä. Formula lauta metrin leveänä ja yli 9 neliön rikit vievät
harmittavan paljon tilaa niin auton sisällä kuin perävaunussakin, jos sitten
formulaa ei vedä narulla auton perässä. Kuitenkin formula ja iso purje voi
pelastaa lomaviikon tai viikonlopun, sillä mitä on kaunis lomaviikko rannalla
ilman surffausta. Ero plaanauksen ja kyntämisen välillä on monesti pienestä
kiinni.
Kun menen käymään kotipuolessani sisämaassa (jossa tuuli on harvinainen
elementti), otan yleensä mukaan vain formulan ja pari isoa purjetta. 2013
kesälomani yksi parhaista surffimuistoistani on, kun ajelin kapealla, mutta
useita kilometrejä pitkällä Maaninka järvellä sisä Savossa. Perustuuli oli
kevyt vain noin 4-5 m/s, mutta se oli tasainen ja tuli juuri oikeasta suunnasta
järven pituussuunnassa. Läksin vesille venesatamasta, ilma oli helteinen
shortsikeli ja heti kun pääsin tuulivyöhykkeelle, formula nousi parilla
pumppauksella plaaniin.
Kryssin kympin purjeella järven toiseen päähän ja sitten laskin slööriä
alas tuuleen muutamaan kertaan. Järvi on
puhdas vetinen, eikä siinä ole juuri saaria tuulijarruina eikä paikallisten
mukaan myöskään kareja. Kevyessä kelissä vesi oli tasaista ja niinpä 6 m/s
puuskissa laudan sai heti kiihtymään. Onnistuin ajelemaan noin tunnin verran
ilman, että lauta juuri tippui plaanista, käännöksiä lukuun ottamatta. Freeride
luonteinen ajelu formulalla nautinnon maksimoiden on luonteeltaan mielestäni nimenomaan
matka-ajoa, ennemmin tasaisessa kuin kuoppaisessa vedessä. Kevyessä kelissä voi joutua tekemään vähän
enemmän työtä laudan pitämiseksi plaanissa, mutta sehän on hyvää treeniä.
Onnistunut purje- ja lautastrategia mahdollistaa
maksimaaliset ajotunnit omilla mielirannoilla vallitsevissa olosuhteissa.
Freeride harrastajalla se tarkoittaa lisäksi sellaisia välinevalintoja, joiden päämääränä on ajonautinnon
maksimoiminen.
Tämä kesä oli varsin heikkotuulinen. Ilman formulaa ja isoa rikiä kesän ajokilometrini olisivat puolittuneet. Nyt ajokilsoja tuli tänä vuonna enemmän kuin viiteen vuoteen.
Tämä kesä oli varsin heikkotuulinen. Ilman formulaa ja isoa rikiä kesän ajokilometrini olisivat puolittuneet. Nyt ajokilsoja tuli tänä vuonna enemmän kuin viiteen vuoteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti