Vanha Northin puomi varustettuna trimminaruilla ja jälkiasennetulla puomin päällä |
Nämä ennakkoluulot osoittautuivat turhiksi ja kolmen vuoden käyttökokemukset ovat olleet myönteisiä. Mitä isompi on purje, sitä hyödyllisempi on purjeen takaliikin säätö mahdollisuus ajon aikana.
Chinookin rissat kiinnitetään läpiviedyllä pultilla purjeen reikään |
2010 ostin ison yli 10 neliön racepurjeen, johon jouduin
hankkimaan myös pitkän puomin. Kipuilin jonkun aikaa puomin valinnan kanssa,
mutta tajusin pian että tarvittavaan yli 250 cm pitkään puominmittaan on
hiilikuitupuomi järkevin vaihtoehto hinnasta huolimatta.
Köyhällä ei ole varaa
ostaa halpaa ja sen jälkeen katua ja tehdä vielä kalliimpia päivityksiä.
Ostin
siis vuoden ikäisen käytetyn Neil Pryden X9 hiilikuitupuomin, jossa tuli mukana
takaliikin säätönarut ja vielä säädettävät trapetsinarutkin. Purjeeseen
hommasin samalla Chinookin säätörissat puomin narujen sujuvaa kiinnitystä
varten.
Harjoittelin ensin puomin takaliikin säätöä ajaessa, mikä
oli uuden oppimista ja aluksi isolla rikillä vähän kömpelöä. Veto piti olla poissa purjeesta ainakin
takaliikkiä kiristettäessä ja säätö oli hyödyllisintä tehdä ennen uutta kurssia
vendan jälkeen.
Ensin havaitsin, että tuulen tippuessa oli mahdollista alentaa plaanikynnystä päästämällä takaliikki aivan löysäksi niin, että muodostui maksimaalinen pussi. Isolla purjeella ja leveällä puomilla purjeen pussi oli mahdollista saada jättimäiseksi pussin levitessä puomia vasten. Kun lauta sitten lähti plaaniin, takaliikkiä kannatti vähän kiristää järkevään mittaan.
Ensin havaitsin, että tuulen tippuessa oli mahdollista alentaa plaanikynnystä päästämällä takaliikki aivan löysäksi niin, että muodostui maksimaalinen pussi. Isolla purjeella ja leveällä puomilla purjeen pussi oli mahdollista saada jättimäiseksi pussin levitessä puomia vasten. Kun lauta sitten lähti plaaniin, takaliikkiä kannatti vähän kiristää järkevään mittaan.
![]() |
Takaliikki voi näyttää naruhässäkältä, mutta on itseasiassa melkeinpä nopeampi rikata kuin tavallinen puominpää. |
Vastaavasti, jos erehtyi lähtemään vesille liian isolla tai
löysällä purjeella, tilanteen saattoi pelastaa vetämällä takaliikistä kaikki
löysät pois kiristämällä purje niin että soi.
Kun purjeen pussikkuus väheni, vetopiste siirtyi eteenpäin tehden purjehtimisen mahdolliseksi ilman, että heti joutui palaamaan rantaan.
Kun purjeen pussikkuus väheni, vetopiste siirtyi eteenpäin tehden purjehtimisen mahdolliseksi ilman, että heti joutui palaamaan rantaan.
Mikäli lähtöranta oli työläs tai tuulialue kaukana, purjeen
säätömahdollisuus oli oikein hyödyllinen.
Niinpä parin kesän käyttökokemusten jälkeen aloin haaveilla säätöjä myös keskikoon puomiini. Aiemmin hankkimassani NP:n pitkässä puomissa oli kolme säätörissaa tehden takaliikin säädön mahdollisemman kevyeksi.
En kuitenkaan enää raskinut investoida yli 500 euroa hiilikuitupuomiin ja ne keskikoon alumiinipuomit (180-230 cm), joissa oli tarvittavat säätörissat painoivat yleensä liikaa. Koska nykyinen 230 pitkä Nortin puomini painaa vain 2,8 kg, en halunnut päivittää slalompuomiin, joka painaa jo ilman naruja yli 3 kg.
Niinpä parin kesän käyttökokemusten jälkeen aloin haaveilla säätöjä myös keskikoon puomiini. Aiemmin hankkimassani NP:n pitkässä puomissa oli kolme säätörissaa tehden takaliikin säädön mahdollisemman kevyeksi.
En kuitenkaan enää raskinut investoida yli 500 euroa hiilikuitupuomiin ja ne keskikoon alumiinipuomit (180-230 cm), joissa oli tarvittavat säätörissat painoivat yleensä liikaa. Koska nykyinen 230 pitkä Nortin puomini painaa vain 2,8 kg, en halunnut päivittää slalompuomiin, joka painaa jo ilman naruja yli 3 kg.
Tilanne vaikutti umpikujalta, kunnes lahtelainen ystäväni kyllästyttyään valitukseeni toi minulle muovisen puominpään. Päässä on kolme pyörivää rissaa, ja osa oli mahdollista jälkiasentaa vanhaan Norttiini.
Porasin vain ensin popniitin pois ja irrotin vanhan Nortin puomin pään. NP:n tarvikepää 25 mm sisämitalla meni hieman lämmittämällä paikalleen ja istui kuin hansikas. Varmistin kuitenkin kiinnityksen uudella popniitillä ja kiinnitin saman tien myös NP:n tarvikesarjan säätönaruineen puomiin kiinni.
Jälkiasennus tehty |
![]() |
Tarvikepää ei paljoa maksa ja asennus on helppo. Oikea sisämitta kannattaa varmistaa, yleensä 25 mm. |
Näitä säädettäviä narusarjoja saa
eri valmistajilta ainakin netistä tilaamalla ja ne on helppo kiinnittää kitkakiinnityksellä paikalleen reikiä poraamatta.
Jatkuvien solmujen sitomisen
välttämiseksi hommasin myös kaikkiin keskikoon purjeisiini säätörissat nopean
rikaamisen mahdollistamiseksi. Niinpä kesällä 2013 minulla oli takaliikin
tehonsäätö käytössä kaikissa purjekoissa välillä 6,7 – 10 m2.
Säätö toimii hyvin paitsi camberipurjeissa, myös
camberittomassa 7,2 Gaastran Saberissa.
Useita kertoja säätö on osoittautunut hyödylliseksi, tuulen äkkiä noustessa saatoin jatkaa ajamista kiristämällä vain takaliikkiä. Hyödyllinen ominaisuus silloin, kun voimat ovat vähenneet ja katapulttiriski on kasvanut.
Useita kertoja säätö on osoittautunut hyödylliseksi, tuulen äkkiä noustessa saatoin jatkaa ajamista kiristämällä vain takaliikkiä. Hyödyllinen ominaisuus silloin, kun voimat ovat vähenneet ja katapulttiriski on kasvanut.
Takaliikki kiristetään seuraavaksi valmistajan suosituksen
mukaisesti joko positiivisesti ulospäin vetämällä, tai neutraaliksi niin että
sitä ei varsinaisesti vedetä ulospäin. Se voidaan jättää myös negatiiviseksi
niin, että puomia on vähän työnnetty sisäänpäin.
Silloin kun puomi on
varustettu takaliikin säätönaruilla, tämä säätö on mahdollista tehdä vesillä
vallitsevan tuulen mukaan. Tällöin puomi asetetaan purjeen maksimimittaan.
Oleellisin takaliikin säätövaikutus on kuitenkin laudan nousukulman
muutos. Purjetta on mahdollista litistää takaliikkiä kiristämällä, jolloin
lauta nousee paremmin tuuleen.
Vastaavasti veto sivumyötäiseen paranee ja
laudan vauhti kasvaa, kun purjeen pussi kasvaa ja samalla myös twisti, kun takaliikkiä
löysätään.
Myös freeride purjehtija voi hyötyä kryssikulman paranemisesta esim
lähtörantaan palattaessa.
Puomin päässä ei välttämättä tarvitse olla kolmea
säätörissaa, mutta se mahdollistaa edullisen välityssuhteen silloin, kun
purjekin on varustettu kahdella rissalla.
Jos puomin säätönaru vain johdetaan
purjeen reiän läpi, naru johdetaan puomissa kahden rissan ympäri. Tällöin
välityssuhde ei ole yhtä edullinen, mutta ratkaisu kyllä toimii. Lisäksi naru on pujotettava reiän läpi ja
sidottava käsin kiinni, mikä vaatii hieman enemmän vaivannäköä rikattaessa.
Siksi kolme rissaa puomissa ja kaksi purjeessa nopeuttaa rikausta ja on myös
kevyempi käyttää.
Slalompuomeissa kolme rissaa on yleensä vakiona. Puomeja
löytyy myös alumiinisina, joskin paino on slalompuomin tukevamman rakenteen
vuoksi suurempi kuin freeride puomissa. Tarvikepää freeride puomiin kolmella
rissalla on huokea, vain luokkaa muutamia euroja.
![]() |
Ohessa North Sailsin toispuoleinen remmisäätö. Nik Baker käyttää wavepurjeissaan toispuoleista trimmisäätöä ja on pitkään puhunut säädön hyödyistä myös aaltopurjehduksessa. |
Säätönarusarja rissoilla ja narulukoilla on ainakin Neil
Prydellä tarjolla, NP:lle tyypillisesti hinnakkaasti jopa yli 90 euron pyynnillä. NP:n trimmisarjalla välityssuhde on mahdollista saada hyvin kevyeksi käyttää.
Narusarjoja on joiltakin valmistajilta saatavilla noin puoleen hintaankin, mikä on hieman vähemmän ylihinnoiteltua.
Asennus on helppoa ja netistä
voi katsella miten asennus tapahtuu, esim Maui Sailsin sivuilla on ohjeet.
Joiltakin valmistajalta esim Sailworks löytyy vastaava sarja kaksipuoleisella remmisäädöllä.
Ruuvikiinnitteiset säätörissat purjeessa olevaan puominarujen reikään asennettaviksi maksavat noin 10-20 euroa. Joissakin slalompurjeissa rissat on vakiona.
Osia kannattaa etsiä netin kautta isoista surffiliikkeistä.
Tai ota yhteyttä lahtelaiseen euroopassa ajelevaan kaveriini.
Hakusanoja:
Adjustable Outhaul Kit
Double sail pulley block
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti