maanantai 6. tammikuuta 2014

Puomin trimmisäätö ajon aikana


Vanha Northin puomi varustettuna trimminaruilla ja jälkiasennetulla puomin päällä
 Olen nyt kolme vuotta käyttänyt tehonsäätöjä puomissa ja todennut sen toimivaksi ratkaisuksi. Suurin este siirtymiselleni puomisäätöihin oli pelko rikauksen monimutkaistumisesta ja tarvittavien osien vaikeasta saatavuudesta.

Nämä ennakkoluulot osoittautuivat turhiksi ja kolmen vuoden käyttökokemukset ovat olleet myönteisiä. Mitä isompi on purje, sitä hyödyllisempi on purjeen takaliikin säätö mahdollisuus ajon aikana.

Chinookin rissat kiinnitetään läpiviedyllä pultilla purjeen reikään
2010 ostin ison yli 10 neliön racepurjeen, johon jouduin hankkimaan myös pitkän puomin. Kipuilin jonkun aikaa puomin valinnan kanssa, mutta tajusin pian että tarvittavaan yli 250 cm pitkään puominmittaan on hiilikuitupuomi järkevin vaihtoehto hinnasta huolimatta.
Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa ja sen jälkeen katua ja tehdä vielä kalliimpia päivityksiä. 

Ostin siis vuoden ikäisen käytetyn Neil Pryden X9 hiilikuitupuomin, jossa tuli mukana takaliikin säätönarut ja vielä säädettävät trapetsinarutkin. Purjeeseen hommasin samalla Chinookin säätörissat puomin narujen sujuvaa kiinnitystä varten.

Harjoittelin ensin puomin takaliikin säätöä ajaessa, mikä oli uuden oppimista ja aluksi isolla rikillä vähän kömpelöä. Veto piti olla poissa purjeesta ainakin takaliikkiä kiristettäessä ja säätö oli hyödyllisintä tehdä ennen uutta kurssia vendan jälkeen.

Ensin havaitsin, että tuulen tippuessa oli mahdollista alentaa plaanikynnystä päästämällä takaliikki aivan löysäksi niin, että muodostui maksimaalinen pussi. Isolla purjeella ja leveällä puomilla purjeen pussi oli mahdollista saada jättimäiseksi pussin levitessä puomia vasten. Kun lauta sitten lähti plaaniin, takaliikkiä kannatti vähän kiristää järkevään mittaan.

Takaliikki voi näyttää naruhässäkältä, mutta on itseasiassa
melkeinpä nopeampi rikata kuin tavallinen puominpää.
Vastaavasti, jos erehtyi lähtemään vesille liian isolla tai löysällä purjeella, tilanteen saattoi pelastaa vetämällä takaliikistä kaikki löysät pois kiristämällä purje niin että soi.

Kun purjeen pussikkuus väheni, vetopiste siirtyi eteenpäin tehden purjehtimisen mahdolliseksi ilman, että heti joutui palaamaan rantaan.

Mikäli lähtöranta oli työläs tai tuulialue kaukana, purjeen säätömahdollisuus oli oikein hyödyllinen.


 Niinpä parin kesän käyttökokemusten jälkeen aloin haaveilla säätöjä myös keskikoon puomiini. Aiemmin hankkimassani NP:n pitkässä puomissa oli kolme säätörissaa tehden takaliikin säädön mahdollisemman kevyeksi.

En kuitenkaan enää raskinut investoida yli 500 euroa hiilikuitupuomiin ja ne keskikoon alumiinipuomit (180-230 cm), joissa oli tarvittavat säätörissat painoivat yleensä liikaa. Koska nykyinen 230 pitkä Nortin puomini painaa vain 2,8 kg, en halunnut päivittää slalompuomiin, joka painaa jo ilman naruja yli 3 kg. 

Tilanne vaikutti umpikujalta, kunnes lahtelainen ystäväni kyllästyttyään valitukseeni toi minulle muovisen puominpään. Päässä on kolme pyörivää rissaa, ja osa oli mahdollista jälkiasentaa vanhaan Norttiini.
Porasin vain ensin popniitin pois ja irrotin vanhan Nortin puomin pään. NP:n tarvikepää 25 mm sisämitalla meni hieman lämmittämällä paikalleen ja istui kuin hansikas. Varmistin kuitenkin kiinnityksen uudella popniitillä ja kiinnitin saman tien myös NP:n tarvikesarjan säätönaruineen puomiin kiinni. 

Jälkiasennus tehty
Tarvikepää ei paljoa maksa ja asennus on helppo.
Oikea sisämitta kannattaa varmistaa, yleensä 25 mm.

Näitä säädettäviä narusarjoja saa eri valmistajilta ainakin netistä tilaamalla ja ne on helppo kiinnittää kitkakiinnityksellä paikalleen reikiä poraamatta. 

Jatkuvien solmujen sitomisen välttämiseksi hommasin myös kaikkiin keskikoon purjeisiini säätörissat nopean rikaamisen mahdollistamiseksi. Niinpä kesällä 2013 minulla oli takaliikin tehonsäätö käytössä kaikissa purjekoissa välillä 6,7 – 10 m2. 


Säätö toimii hyvin paitsi camberipurjeissa, myös camberittomassa 7,2 Gaastran Saberissa.

Useita kertoja säätö on osoittautunut hyödylliseksi, tuulen äkkiä noustessa saatoin jatkaa ajamista kiristämällä vain takaliikkiä. Hyödyllinen ominaisuus silloin, kun voimat ovat vähenneet ja katapulttiriski on kasvanut.

 Oikeaoppinen purjeen rikaus tapahtuu tietenkin kiristämällä ensin etuliikki purjeen alapäästä sopivaan valmistajan ilmoittamaan mittaan. Etuliikille on annettu tietty säätöalue, tuulen ollessa ylärekisterissä etuliikkiä kiristetään enemmän niin, että masto taipuu enemmän ja vetopiste siirtyy eteenpäin. Tällöin purjeen etuosa jäykistyy, pussi pienenee ja purje twistaa alempaa. 

Takaliikki kiristetään seuraavaksi valmistajan suosituksen mukaisesti joko positiivisesti ulospäin vetämällä, tai neutraaliksi niin että sitä ei varsinaisesti vedetä ulospäin. Se voidaan jättää myös negatiiviseksi niin, että puomia on vähän työnnetty sisäänpäin.

Silloin kun puomi on varustettu takaliikin säätönaruilla, tämä säätö on mahdollista tehdä vesillä vallitsevan tuulen mukaan. Tällöin puomi asetetaan purjeen maksimimittaan.

Oleellisin takaliikin säätövaikutus on kuitenkin laudan nousukulman muutos. Purjetta on mahdollista litistää takaliikkiä kiristämällä, jolloin lauta nousee paremmin tuuleen. 

Vastaavasti veto sivumyötäiseen paranee ja laudan vauhti kasvaa, kun purjeen pussi kasvaa ja samalla myös twisti, kun takaliikkiä löysätään. 

Myös freeride purjehtija voi hyötyä kryssikulman paranemisesta esim lähtörantaan palattaessa.
Kustannukset
Puomin päässä ei välttämättä tarvitse olla kolmea säätörissaa, mutta se mahdollistaa edullisen välityssuhteen silloin, kun purjekin on varustettu kahdella rissalla.

Jos puomin säätönaru vain johdetaan purjeen reiän läpi, naru johdetaan puomissa kahden rissan ympäri. Tällöin välityssuhde ei ole yhtä edullinen, mutta ratkaisu kyllä toimii. Lisäksi naru on pujotettava reiän läpi ja sidottava käsin kiinni, mikä vaatii hieman enemmän vaivannäköä rikattaessa. Siksi kolme rissaa puomissa ja kaksi purjeessa nopeuttaa rikausta ja on myös kevyempi käyttää. 

Slalompuomeissa kolme rissaa on yleensä vakiona. Puomeja löytyy myös alumiinisina, joskin paino on slalompuomin tukevamman rakenteen vuoksi suurempi kuin freeride puomissa. Tarvikepää freeride puomiin kolmella rissalla on huokea, vain luokkaa muutamia euroja.

Ohessa North Sailsin toispuoleinen remmisäätö. Nik Baker
käyttää wavepurjeissaan toispuoleista trimmisäätöä ja on
pitkään puhunut säädön hyödyistä myös aaltopurjehduksessa.
Säätönarusarja rissoilla ja narulukoilla on ainakin Neil Prydellä tarjolla, NP:lle tyypillisesti hinnakkaasti jopa yli 90 euron pyynnillä. NP:n trimmisarjalla välityssuhde on mahdollista saada hyvin kevyeksi käyttää.
Narusarjoja on joiltakin valmistajilta saatavilla noin puoleen hintaankin, mikä on hieman vähemmän ylihinnoiteltua.

Asennus on helppoa ja netistä voi katsella miten asennus tapahtuu, esim Maui Sailsin sivuilla on ohjeet. 

Joiltakin valmistajalta esim Sailworks löytyy vastaava sarja kaksipuoleisella remmisäädöllä.

Ruuvikiinnitteiset säätörissat purjeessa olevaan puominarujen reikään asennettaviksi maksavat noin 10-20 euroa. Joissakin slalompurjeissa rissat on vakiona.

Osia kannattaa etsiä netin kautta isoista surffiliikkeistä. Tai ota yhteyttä lahtelaiseen euroopassa ajelevaan kaveriini.

Hakusanoja:
Adjustable Outhaul Kit
Double sail pulley block

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti