Mennäkö vesille vaiko ei. |
Siitä on monta vuotta,
kun olemme viimeksi vaimoni kanssa käyneet surfmatkalla ulkomailla. Ensi
keväänä aiomme tehdä automatkan Suomen rajojen ulkopuolelle.
Tavoitteena on käydä ainakin Öölannissa ja
Tanskassa.
Öölanti on pitkä, kapea
ja kaunis saari Ruotsin itäpuolella. Sinne ajaa Tukholmaan aamulla saapuneelta lautalta niin,
että ennättää hyvin vesille iltapäivällä. Öölanti on tunnettu auringosta ja
kalkkikivestä. Siellä on suhteessa eniten aurinkoisia päiviä muuhun Ruotsiin
verrattuna.
![]() |
Tämä kuva on Säkylän Pyhäjärveltä - seiskan keliä |
Mannerta ja maata lämmittävä aurinko merkitsee merituulta, joka
usein puhaltaa etelästä saaren ja mantereen välissä.
Öölannissa on muuten ollut
yli 2000 tuulimyllyä, mikä kertoo jotain paikan tuulisuudesta.
Tunnetuin ja
merituulen suhteen paras ranta on Haga Park, jossa on myös paikallisten
surfkeskus.
Mitä ottaa mukaan ja mitä
jättää pois
Lahtelainen kaverini
huomauttaa aina kaipaillessani rannalla jotain puuttuvaa lautaa, että
kaikki pitää aina olla mukana.
Toki järkevä neuvo huomioon ottaen Pohjolan
epävakaat tuulet, jotka usein ovat jotain muuta kuin odotettua. Mutta koska
matkailuautossa on tarkoitus myös asua vaimoni ja koiramme kanssa, joudun
tekemään valintoja ja jättämään jotain kotiin.
Paras plaanaaja ylivoimaisesti metrin leveä formula |
Kolme tai neljä
lautarunkoa
Koska parin viikon aikana
tuulta voi olla koko skaalan alueelta – toivottavasti on - mukaan pitäisi saada
sekä kevyen, että kovan tuulen kalusto. Formula ja kymppi mahdollistaa purjehduksen
myös niinä 4-5 m/s päivinä, jolloin tuuli ei jaksa nousta.
Metrin leveä lauta
ja kookas riki vie kaikesta kalustosta eniten tilaa, mutta puolustaa
paikkaansa, koska tavoitteena on käydä vesillä melkeinpä päivittäin.
Tanskan aalloissa on
tarkoitus selvitä 58 cm leveällä freestyle wavella ja 4,5 m2 purjeella. Jos ei
pärjää, pitää siirtyä tasaiseen veteen.
Tabou Manta 71 on parin vuoden ikäinen keskituulen slalom ja yksi parhaista purjelaudoista, jolla olen
ajanut. Lauta on 71 cm leveä, helppo, hauska ja eloisa ajaa. Se toimii hyvin
8,5 – 6,0 neliöisillä purjeilla ja toisin kuin kilpalaudat yleensä, se toimii
hyvin vaikka purje ei olisikaan ylikokoinen. Lisäksi se on nopea.
Porin rantanäkymää hyvin surffatun päivän jälkeen |
Viime kesänä Hangossa
halusin säästellä itseäni rasitusvamman takia ja valitsin 6 neliön purjeen.
61
cm leveä freeride lautani oli liian alirikattu ollakseen hauska, niinpä
vaihdoin Mantaan.
Sain rannasta puuskan kiinni ja nautinnollisen kiihdytyksen
ulos. Tuuli heikkeni ulkona, mutta tipuin plaanista vasta kaukana saarten
lähellä. Mutta sitten kun puuskia tuli olin heti plaanissa.
Ja panin ajoittain hanttiin
menestyksekkäästi pari neliötä isommalla rikillä ajaville. Purje olisi voinut
olla isompi, mutta kokemus kertoo jotain Manta 71:n toimivuudesta ajettaessa
myös alirikattuna.
Purjehdus oli hyvin kevyttä pienellä purjeella ja laudan
suhteellinen leveys ja hyvä plaanaavuus teki ajon hauskaksi ja helpoksi. Ja
kyseessä on kilpalauta!
Lyhyt, mutta leveä slalom. RRD:n 85 cm leveä plaanaa aikaisin. |
Matkalle haluaisin ottaa mukaan
vielä tuon neljännen 61 cm leveän freeride lautani, mutta asia on vielä harkinnassa.
Neljännen laudan mukaan mahduttaminen alkaa verottaa jo matkustusmukavuutta. 100-litrainen
freeride toimii kuitenkin hyvin 7 neliön keskikovassa tuulessa ja sellaisessa
aallokossa, jossa slalom alkaa olla epävakaa.
Lisäksi freeride lauta on sopiva
hyppimiseen ja sopivalla evällä toimii hyvin kovassakin kelissä noin 5 neliön
purjekokoon saakka.
Ja silloin onkin aika vaihtaa lauta siihen 58-leveään
FSW:en.
Purjeet, cambereilla
tai ilman
Toinen valinnan paikka on
purjeet. Painottaako valintaa camberipurjeisiin vai camberittomiin.
Koska tarjolla
on avomeriolosuhteita, tuuli on todennäköisemmin tasaista. Tällöin
camberittomat slalomleikatut purjeet toimivat jo hyvin, ja ovat kevyempiä
käyttää. 8 m2 koosta alaspäin ne toimivat hyvin myös kilpalaudassa.
Niinpä mukaan voisi ottaa vain kaksi
camupurjetta, koot 10 ja 8,5. Loput sitten ilman noita "profiilin jäykistäjia", eli koot 7,2 ja 6,0 ja
5,2.
Lisäksi yksi 4,5 wavepurje.
8,5 neliöinen muutaman camberin purje sopii hyvin niin formulaan, kuin slalomlautaan. |
10-neliöinen vaatii
pitkän hiilikuitupuomin, muita purjekokoja 8,5 – 4,5 varten tarvitaan vielä kaksi
puomia ja tietenkin mastot.
Summa summarum näillä
näkymin pyrin pakkaamaan mukaan neljä lautaa ja laajan skaalan purjeita.
Jätän
kotiin 79 leveän slalomrungon ja 7,7 ja 6,7 m2 slalom-camberipurjeet. Ja
lisäksi kotiin jäävät ikivanhat alle 4,5 m2 wavepurjeet.
Kyllä näillä yhden auton
saa täytettyä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti