torstai 1. tammikuuta 2015

Valintojen vaikeus

Mennäkö vesille vaiko ei.
Siitä on monta vuotta, kun olemme viimeksi vaimoni kanssa käyneet surfmatkalla ulkomailla. Ensi keväänä aiomme tehdä automatkan Suomen rajojen ulkopuolelle.  

Tavoitteena on käydä ainakin Öölannissa ja Tanskassa.  

Öölanti on pitkä, kapea ja kaunis saari Ruotsin itäpuolella. Sinne ajaa Tukholmaan aamulla saapuneelta lautalta niin, että ennättää hyvin vesille iltapäivällä. Öölanti on tunnettu auringosta ja kalkkikivestä. Siellä on suhteessa eniten aurinkoisia päiviä muuhun Ruotsiin verrattuna. 

Tämä kuva on Säkylän Pyhäjärveltä - seiskan keliä
Mannerta ja maata lämmittävä aurinko merkitsee merituulta, joka usein puhaltaa etelästä saaren ja mantereen välissä. 

Öölannissa on muuten ollut yli 2000 tuulimyllyä, mikä kertoo jotain paikan tuulisuudesta. 

Tunnetuin ja merituulen suhteen paras ranta on Haga Park, jossa on myös paikallisten surfkeskus. 


Mitä ottaa mukaan ja mitä jättää pois

Lahtelainen kaverini huomauttaa aina kaipaillessani rannalla jotain puuttuvaa lautaa, että kaikki pitää aina olla mukana. 

Toki järkevä neuvo huomioon ottaen Pohjolan epävakaat tuulet, jotka usein ovat jotain muuta kuin odotettua. Mutta koska matkailuautossa on tarkoitus myös asua vaimoni ja koiramme kanssa, joudun tekemään valintoja ja jättämään jotain kotiin.
Paras plaanaaja ylivoimaisesti metrin leveä formula

Kolme tai neljä lautarunkoa


Koska parin viikon aikana tuulta voi olla koko skaalan alueelta – toivottavasti on - mukaan pitäisi saada sekä kevyen, että kovan tuulen kalusto. Formula ja kymppi mahdollistaa purjehduksen myös niinä 4-5 m/s päivinä, jolloin tuuli ei jaksa nousta. 

Metrin leveä lauta ja kookas riki vie kaikesta kalustosta eniten tilaa, mutta puolustaa paikkaansa, koska tavoitteena on käydä vesillä melkeinpä päivittäin.

Tanskan aalloissa on tarkoitus selvitä 58 cm leveällä freestyle wavella ja 4,5 m2 purjeella. Jos ei pärjää, pitää siirtyä tasaiseen veteen.

 Sitten tarvitaan kalusto keskituuliin. Kolmas lautavalintani on helppo, koska se on mielilautani. 
Tabou Manta 71 on parin vuoden ikäinen keskituulen slalom  ja yksi parhaista purjelaudoista, jolla olen ajanut. Lauta on 71 cm leveä, helppo, hauska ja eloisa ajaa. Se toimii hyvin 8,5 – 6,0 neliöisillä purjeilla ja toisin kuin kilpalaudat yleensä, se toimii hyvin vaikka purje ei olisikaan ylikokoinen.  Lisäksi se on nopea.

Porin rantanäkymää hyvin surffatun päivän jälkeen
Viime kesänä Hangossa halusin säästellä itseäni rasitusvamman takia ja valitsin 6 neliön purjeen. 

61 cm leveä freeride lautani oli liian alirikattu ollakseen hauska, niinpä vaihdoin Mantaan. 

Sain rannasta puuskan kiinni ja nautinnollisen kiihdytyksen ulos. Tuuli heikkeni ulkona, mutta tipuin plaanista vasta kaukana saarten lähellä. Mutta sitten kun puuskia tuli olin heti plaanissa. 

Ja panin ajoittain hanttiin menestyksekkäästi pari neliötä isommalla rikillä ajaville. Purje olisi voinut olla isompi, mutta kokemus kertoo jotain Manta 71:n toimivuudesta ajettaessa myös alirikattuna. 

Purjehdus oli hyvin kevyttä pienellä purjeella ja laudan suhteellinen leveys ja hyvä plaanaavuus teki ajon hauskaksi ja helpoksi. Ja kyseessä on kilpalauta!

Lyhyt, mutta leveä slalom. RRD:n 85 cm leveä plaanaa aikaisin.
Matkalle haluaisin ottaa mukaan vielä tuon neljännen 61 cm leveän freeride lautani, mutta asia on vielä harkinnassa. 

Neljännen laudan mukaan mahduttaminen alkaa verottaa jo matkustusmukavuutta. 100-litrainen freeride toimii kuitenkin hyvin 7 neliön keskikovassa tuulessa ja sellaisessa aallokossa, jossa slalom alkaa olla epävakaa. 

Lisäksi freeride lauta on sopiva hyppimiseen ja sopivalla evällä toimii hyvin kovassakin kelissä noin 5 neliön purjekokoon saakka. 
Ja silloin onkin aika vaihtaa lauta siihen 58-leveään FSW:en.

Purjeet, cambereilla tai ilman

Toinen valinnan paikka on purjeet. Painottaako valintaa camberipurjeisiin vai camberittomiin. 

Koska tarjolla on avomeriolosuhteita, tuuli on todennäköisemmin tasaista. Tällöin camberittomat slalomleikatut purjeet toimivat jo hyvin, ja ovat kevyempiä käyttää. 8 m2 koosta alaspäin ne toimivat hyvin myös kilpalaudassa. 

Niinpä mukaan voisi ottaa vain kaksi camupurjetta, koot 10 ja 8,5. Loput sitten ilman noita "profiilin jäykistäjia", eli koot 7,2 ja 6,0 ja 5,2. 
Lisäksi yksi 4,5 wavepurje.

8,5 neliöinen muutaman camberin purje sopii hyvin niin formulaan, kuin slalomlautaan.
10-neliöinen vaatii pitkän hiilikuitupuomin, muita purjekokoja 8,5 – 4,5 varten tarvitaan vielä kaksi puomia ja tietenkin mastot.

Summa summarum näillä näkymin pyrin pakkaamaan mukaan neljä lautaa ja laajan skaalan purjeita. 

Jätän kotiin 79 leveän slalomrungon ja 7,7 ja 6,7 m2 slalom-camberipurjeet. Ja lisäksi kotiin jäävät ikivanhat alle 4,5 m2 wavepurjeet.

Kyllä näillä yhden auton saa täytettyä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti