Etsin edelleenkin
kotilahdelleni sopivaa kevyen tuulen lautaa. Siis formulan lisäksi. Tänä kesänä
tuuli on enimmäkseen ollut alla 12 solmua eli käytännössä maksimissaan 5 m/s.
Niinpä formula on ollut ainoa toimiva plaanaava vaihtoehto isolla purjeella varustettuna.
Purjeena olen käyttänyt kympin lisäksi 8,5 neliön kaksikamberista Gaastran Cosmicia. Purjeeseen saa todella ison pussin, kun kiristää etuliikkiä alle ohjearvojen. Valitettavasti yksi latta katkesi ilman näkyvää syytä, ilmeisesti käyttöohjeiden vastainen rikaus rasitti lattoja liikaa.
Purjeena olen käyttänyt kympin lisäksi 8,5 neliön kaksikamberista Gaastran Cosmicia. Purjeeseen saa todella ison pussin, kun kiristää etuliikkiä alle ohjearvojen. Valitettavasti yksi latta katkesi ilman näkyvää syytä, ilmeisesti käyttöohjeiden vastainen rikaus rasitti lattoja liikaa.
Gaastran Plasmassa, muutaman
vuoden takaisessa kevyen tuulen purjeessa, oli myös ongelma lattojen
kestävyyden kanssa. Suuri pussi alentaa plaanikynnystä, mutta valitettavasti
puolen vaihto halssia vaihdettaessa on rankkaa kambereille ja latoille.
Onneksi sain sopivan latan vanhasta GTX:n purjeestani, lattaa piti vain lyhentää 2 cm.
Onneksi sain sopivan latan vanhasta GTX:n purjeestani, lattaa piti vain lyhentää 2 cm.
![]() |
Camberin vierestä katkennut latta ja GTX:n tilalle tuleva "varalatta" |
Formula lauta on siis
ollut hintansa väärti tänä kesänä. Mutta etsin Loviisan lahdelle sopivaa
lautaa, joka toimisi optimaalisesti kelin hieman kovetessa. Vallitseva
lounaistuuli on täällä valitettavan puuskainen. Niinpä navakassakin tuulessa
laudan tulee olla kantava ja aikaisin plaanaava.
Leveä slalom lauta on
yksi vaihtoehto. Mutta ainakin muutaman vuoden ikäiset slalomit vaativa
kuljettajalta aikamoista aktiivisuutta laudan plaaniin saamiseksi. Kotilahteni
tuuli on shiftailevaa ja voimakkuudeltaan hyvin vaihtelevaa. Siis tyypillistä
Suomi tuulta. Isolla slalomilla ajaminen vaatii ponnisteluja ja kuluttaa
energiaa. Hyvää kuntoilua kyllä, mutta kaipaan lautaa, joka plaanaisi helposti
ja olisi helppo hallita jatkuvasti muuttuvissa olosuhteissa.
Sopivia vaihtoehtoja
voisi olla
· - Muutaman
vuoden ikäinen 75 -80 cm leveä slalomlankku
· - Tabou Thunder 75/80 leveänä
· - Ns freemove laudat 75/80
leveänä
Asia mahdollisesti
kirkastuisi koeajolla, mutta käytännössä koeajon hinta vaihtelee hieman alle
tai yleensä reilusti yli tonnin (yksikkö €). Surffilehtien testeistä saa jonkinlaista
näkökulmaa laudoista, mutta useimmiten vaatii rivien välistä lukemista.
Mistähän johtuu, että yleensä kaikkien testattavien tuotteiden arviot ovat yksinomaan
positiivisia?
![]() |
Taboun light wind board. Huomaa kapeneva perä. |
Tabou
Thunder on erityisesti kevyeen tuuleen suunniteltu lauta, jonka pohjan sheippi
cutoutsineen on kuin uusissa slalomeissa. Käyttäjien forumpalautteet maailmalta
ovat kertoneet laudan olevan myös nopea. Aikaisesta plaanaavuudesta on vain
tarjolla hieman ristiriitaista palautetta.
![]() |
Thunderin cutoutsit kaventavat perän vedenalaista pinta-alaa |
FREEMOVE
Freemove
laudat ovat saaneet vanhoilta surffareiltakin ihasteluja, miksi tällaisia ei
ole keksitty aikaisemmin. Laudan konsepti on leveys yhdessä suhteellisen pienen
tilavuuden kanssa. Leveys antaa vakauden ja aikaisen passiivisen
plaanauskynnyksen. Pieni tilavuus ja ohuet kantit tuovat laajan tuulialueen ja
erittäin hyvän kääntyvyyden.
Toisin sanoen parhaimmillaan kyseessä on lauta, joka plaanaa aikaisin, kääntyy
kuin wavelauta ja on ajettavuudeltaan kuin 100-ltrainen pikkulauta. Siis sopiva
lauta 5-15 m/s tuuliin. Jos kehuista vähennetään 20%, niin silti jäljelle jää
kiinnostava vaihtoehto. Lauta voisi monipuolisuudessaan toimia hyvin jopa puuskatuulissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti