sunnuntai 22. kesäkuuta 2014

Kevyen tuulen purjelaudat – Surf-lehden testi 07/2014

Surffauksen harrastajan suuri haaste Suomen kesässä on päästä vesille silloin kuin vapaa-aikaa on. Monena kesänä tähän tarvitaan lauta, joka lähtee lehmän henkäyksestä plaaniin ja mahdollistaa plaanauksen mielellään järkevän kokoisella (ja hintaisella) rikillä.

 Saksalainen Surf lehti testasi heinäkuun numerossaan seitsemän 85 – 93 cm levyistä lautarunkoa ja vertasi niitä samalla myös yhteen freeride ja formula lautaan. Testin seitsemästä laudasta ainakin Lorch, JP, Tabou ja SB Ultrasonic ovat myös enemmän tai vähemmän freerace/freeride lautoja.
Varsinaisia kilpa slalomlautoja ovat Fanatic Falcon, Exocet ja RRD X-Fire.



Testin ideana ehkä onkin etsiä vaihtoehtoa formulalle harrastajakäyttöön. Siksi keskityttiin testaamaan plaaniinlähtöä ja laudan kiihtyvyyttä noin 5 m/s tuulessa, mikä muuten on varsin tavallinen kesätuuli ainakin rannikolla.

Testissä käytettiin 8,5 ja 9,3 m2 purjeita. Purjeet olivat parilla camberilla varustettuja freerace luokan purjeita Gaastra Cosmic ja Neil Pryde H2.

Lehti totesi taas sen tiedetyn tosiasian, että formula lähtee ylivoimaisesti parhaiten plaaniin kevyessä 4-6 m/s tuulessa. Ja voisi lisätä, että formula myös nousee parhaiten tuuleen ja vastaavasti sillä on mahdollista ajaa jyrkintä kurssia alas tuuleen. Suurin osa testilaudoista ovat > 90 cm levyisiä ja siten varsin lähellä formulan mittoja. Kuitenkin runko, joka on suunniteltu slalomiin tai freerace purjehdukseen, on tuulen noustessa formulaa nopeampi sivutuuleen ja ennen kaikkea paremmin jiippaava.

On hyvä muistaa, että slalom laudassa lenkeille on kiinnityspaikat vain uloimmassa asennossa. Monet ainakin aloittelevat harrastajapurjehtijat kokevat lenkkeihin menon leveässä laudassa, kuten formulassa vaikeaksi. Ja kilpalautaa on mahdollista ajaa vain lenkeissä. Näissä laudoissa on kaikissa reilusti tilavuutta, joten lenkkeihin meno keskikokoisella purjehtijalla on kuitenkin suhteellisen helppoa, kun tekniikan vain opettelee.

Testiä lukiessa voi miettiä, mikä on paras vaihtoehto omaan käyttöön Suomen kesätuulille. Leveä freeride/freerace lauta, leveä slalom runko, vaiko formula. Valintaan vaikuttaa myös mitä purjekokoa on tarkoitus käyttää.

Helppo lauta, jossa on maksimaalinen plaanauskyky, voi olla myös melko eloton ajettava (lue tylsä). Testiä kannattaa lukea muistaen, että monesti hyvä lauta on monen osatekijän kompromissi. Kilpalaudat esimerkiksi voivat olla hieman vaativampia ajettavia, mutta tylsiä ne eivät ole.

Laudan aktiivinen plaanaus ominaisuus tarkoittaa, että purjehtijan tulee tehdä jotain laudan saamiseksi plaaniin. Tehokkainta on pumpata kunnes lauta nousee plaanikynnyksen yli. Passiivisesti plaanaava lauta nousee taas melko helposti plaaniin niin kauan kuin purjehtija ei suuremmin sitä kömpelyydellään estä.

Monet leveät freeride ja slalom laudat ovat suhteellisen hinnakkaita edellisen vuoden malleinakin. Toisaalta käytetyn kilpalaudan, varsinkin formulan, voi saada suhteellisen edullisesti. Jos omat taidot kuitenkin mietityttävät, niin freeride lauta on varmasti helpompi kilpalautaan verrattaessa. Ja saahan useimpia freeride lautojakin 85-90 cm levyisenä (maksimaalinen kantavuus;  purje-, evä- ja purjehtijakoko).

Kiitokset Allulle, joka teki käännökset ja lähetti kopion lehden testistä.

Surf_de_Juli_2014_Frühgleitboards


EXOCET RS 6.5
Exocet edustaa tässä testissä 85 cm slalomlautoja. Tyypillinen matalan plaanikynnyksen lauta Exocet ei ole. Vaatii race-purjeen ollakseen järkevä paketti. Tarjoaa maksimaalisen nopeuden kevyillä ja keskikovilla tuulilla, ei mahdollisimman aikaista plaanaamista. Keula sukeltaa helposti pumpatessa tai muuten väärin kuormittaessa.
PLUSSAA: Nopea, ketterä, kilpailukelpoinen
MIINUSTA: Keula sukeltaa, vaativa

FANATIC Falcon Slalom 152
Lähtee passiivisesti plaaniin lähes yhtä nopeasti kuin Ultra-Sonic. Kiihtyy nopeasti ja on varsin nopea jo kevyimmässä puuskassa. Plaanissa liikkuu vapaasti, koholla vedestä, kuin ei koskettaisi vettä lainkaan. 52 cm evä riittää aikaiseen plaanaamiseen ja hyvään nopeuteen. Paras vaihtoehto Formulalle, ollen nopeampi ja toimien laajemmalla tuuliskaalalla kuin Formula.
PLUSSAA: maksimaalinen kevyen tuulen suorituskykypakkaus.
MIINUSTA: jalkalenkit lähellä reunaa

JP-AUSTRALIA Super Lightwind 92 V 165 PRO
Kesyin ja helpoiten ajettava matalan plaanikynnyksen freerace lauta. Hyvä kontrolli.
PLUSSAA: Lähtee hyvin liukuun (sekä passiivisesti, että aktiivisesti), helppo ajaa
MIINUSTA: Suorituskykyhaluiselle surffaajalle varsin kesy.




LORCH Bird 179
Pitkärunkoinen freerace lauta. Eläväisempi pituusakselin ympäri kuin muut testin laudat. Siirtyy pumppaamatta helposti plaaniin. Hyvässä tuulessa kiihtyy oikein hyvin, on ketterä ja nopea. Helppo pitää kontrollissa. Kun veto purjeesta loppuu, tipahtaa lauta samalla plaanista (ei pärjää tuuliaukoissa muille). Sopii hyvin Freeride- ja Freerace-purjeille ja painaville kuskeille.
PLUSSAA: Passiivinen liukuunlähtö, jiippaaminen, helposti ajettava

RRD X-Fire Lightwind 150 LTD
Kulkee kuin mini-Formula ja vaatii vastaavasti ajotaitoa. Alatuuleen ajettaessa täytyy lautaa painaa varpailla. Eväksi käy kaikki yli 56 senttinen. Ajotuntuma on sporttisen vapaa, kontakti veteen on suora/kova, mikä tarjoaa paljon vauhdintuntoa jo kevyellä tuulella. Suositus: Surffaajalle, jolle Formula on vain aavistuksen verran liian tekninen.
PLUSSAA: Liukuunlähtö ja tuuliaukoista läpiliukuminen
MIINUSTA: Jiippaaminen, hyvin vaativa, alatuuleen ajaminen

STARBOARD UltraSonic 147
Todella heikolla plaanituulella lauta on helposti ajettava, lähtee plaaniin myös passiivisesti erittäin hyvin ja kiihtyy tällöin nopeasti hyviin nopeuksiin. Kapea perä mahdollistaa rennon surffauksen kevyessä tuulessa. Paljon potentiaalia hyviin nopeuksiin. Soveltuu parhaiten harrastelijoiden matalan plaanikynnyksen laudaksi.
PLUSSAA: Helppo surffata, monipuolinen, hyvä kompromissi plaanikyvyn ja urheilullisen tuntuman välillä





TABOU Speedster 89 LTD
Speedster on slalom laudan kesytetty versio, lähinnä freerace lauta. Kevyen tuulen lautakonseptia Speedster ei kohtaa heikommalla tuuliskaalalla ja 9,5-10 neliön purjeelle on lauta toisaalta hyvin pieni. Parhaiten sopii 8,5 neliöisen purjeen kanssa keskikovalle tuulelle. Plaanissa keula pysyy alhaalla ja lauta lentää vapaasti veden päällä.
PLUSSAA: Nopea, hyvin kontrolloitavissa
MIINUSTA: Liukuunlähtö vaatii pumppausta

STARBOARD CARVE 131
Freeride lauta, leveys 75,5, pituus 252, tilavuus 131, perän leveys 48,7
Surf lehden 2013 testissa lauta oli helpoiten plaaniin lähtevä freeride lauta

Lehden päätekstissä mainitaan lisäksi:
Testi keskittyy liukuunlähtöön ja kiihtymisominaisuuksiin, n. 10 solmun tuulen tienoilla
Lorch jiippaa todella näppärästi
Fanatic jiippaa toiseksi parhaiten ja kaikki muut näiden perässä
Tabou on ennemminkin keskituulen slalomlauta kuin kevyen tuulen lauta
(Ryhmästä RRD, Tabou, Fanatic) Harrastajasurffari saa eniten kevyen tuulen etuja irti Fanaticin laudasta 


Vertailu formulaan:
Formula lähtee hyvin liukuun myös passiivisesti, ilman pumppausta. Formula ei ole lyötävissä alle 12-13 solmun tuulennopeuksilla, mutta vastapainona on vaikea hallittavuus alatuuleen ja kovemmalla tuulella myös sivutuuleen, jalkalenkit kaukana reunoilla ja jiippaaminen vaatii erikoistekniikkaa.

Vertailu Freeride-lautaan:
Freeride-lauta Starboard Carve 131 lähtee 8,5 neliöisellä purjeella yllättävän hyvin passiivisesti liukuun, vain hieman huonommin kuin Ultrasonic 147. Isommilla purjeilla ero on jo huomattavampi. Sillä välin kun Carve pumppaamisen jälkeen lähtee puoliliukuun, kiihtyy Ultrasonic jo täyteen plaaniin ja kiihtyy hyvään nopeuteen. Tuuliaukoissa Ultrasonic kulkee plaanissa paljon nopeammin ja pitempään.

Starboard Carve 131 oli Surf lehden 2013 freeride lauta testissä helpoiten plaanaava freeride lauta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti