Surffauksen harrastajan suuri haaste Suomen kesässä
on päästä vesille silloin kuin vapaa-aikaa on. Monena kesänä tähän tarvitaan
lauta, joka lähtee lehmän henkäyksestä plaaniin ja mahdollistaa plaanauksen
mielellään järkevän kokoisella (ja hintaisella) rikillä.
Varsinaisia kilpa slalomlautoja ovat Fanatic Falcon, Exocet ja RRD X-Fire.
Testin ideana ehkä onkin etsiä vaihtoehtoa
formulalle harrastajakäyttöön. Siksi keskityttiin testaamaan plaaniinlähtöä ja
laudan kiihtyvyyttä noin 5 m/s tuulessa, mikä muuten on varsin tavallinen
kesätuuli ainakin rannikolla.
Testissä käytettiin 8,5 ja 9,3 m2 purjeita. Purjeet
olivat parilla camberilla varustettuja freerace luokan purjeita Gaastra Cosmic ja Neil Pryde H2.
Lehti totesi taas sen tiedetyn tosiasian, että
formula lähtee ylivoimaisesti parhaiten plaaniin kevyessä 4-6 m/s tuulessa. Ja
voisi lisätä, että formula myös nousee parhaiten tuuleen ja vastaavasti sillä
on mahdollista ajaa jyrkintä kurssia alas tuuleen. Suurin osa testilaudoista
ovat > 90 cm levyisiä ja siten varsin lähellä formulan mittoja. Kuitenkin
runko, joka on suunniteltu slalomiin tai freerace purjehdukseen, on tuulen
noustessa formulaa nopeampi sivutuuleen ja ennen kaikkea paremmin jiippaava.
On hyvä muistaa, että slalom laudassa lenkeille on
kiinnityspaikat vain uloimmassa asennossa. Monet ainakin aloittelevat
harrastajapurjehtijat kokevat lenkkeihin menon leveässä laudassa, kuten
formulassa vaikeaksi. Ja kilpalautaa on mahdollista ajaa vain lenkeissä. Näissä
laudoissa on kaikissa reilusti tilavuutta, joten lenkkeihin meno
keskikokoisella purjehtijalla on kuitenkin suhteellisen helppoa, kun tekniikan
vain opettelee.
Testiä lukiessa voi miettiä, mikä on paras
vaihtoehto omaan käyttöön Suomen kesätuulille. Leveä freeride/freerace lauta,
leveä slalom runko, vaiko formula. Valintaan vaikuttaa myös mitä purjekokoa on
tarkoitus käyttää.
Helppo lauta, jossa on maksimaalinen plaanauskyky,
voi olla myös melko eloton ajettava (lue tylsä). Testiä kannattaa lukea
muistaen, että monesti hyvä lauta on monen osatekijän kompromissi. Kilpalaudat
esimerkiksi voivat olla hieman vaativampia ajettavia, mutta tylsiä ne eivät
ole.
Laudan aktiivinen plaanaus ominaisuus tarkoittaa, että
purjehtijan tulee tehdä jotain laudan saamiseksi plaaniin. Tehokkainta on pumpata kunnes lauta
nousee plaanikynnyksen yli. Passiivisesti plaanaava lauta nousee taas melko helposti
plaaniin niin kauan kuin purjehtija ei suuremmin sitä kömpelyydellään estä.
Monet leveät freeride ja slalom laudat ovat
suhteellisen hinnakkaita edellisen vuoden malleinakin. Toisaalta käytetyn kilpalaudan,
varsinkin formulan, voi saada suhteellisen edullisesti. Jos omat taidot
kuitenkin mietityttävät, niin freeride lauta on varmasti helpompi kilpalautaan
verrattaessa. Ja saahan useimpia freeride lautojakin 85-90 cm levyisenä
(maksimaalinen kantavuus; purje-, evä-
ja purjehtijakoko).
Kiitokset Allulle, joka teki käännökset ja lähetti
kopion lehden testistä.
Surf_de_Juli_2014_Frühgleitboards
EXOCET RS 6.5
Exocet edustaa tässä
testissä 85 cm slalomlautoja. Tyypillinen matalan plaanikynnyksen lauta Exocet
ei ole. Vaatii race-purjeen ollakseen järkevä paketti. Tarjoaa maksimaalisen
nopeuden kevyillä ja keskikovilla tuulilla, ei mahdollisimman aikaista
plaanaamista. Keula sukeltaa helposti pumpatessa tai muuten väärin
kuormittaessa.
PLUSSAA: Nopea, ketterä,
kilpailukelpoinen
MIINUSTA: Keula sukeltaa,
vaativa
FANATIC Falcon Slalom
152
Lähtee passiivisesti
plaaniin lähes yhtä nopeasti kuin Ultra-Sonic. Kiihtyy
nopeasti ja on varsin nopea jo kevyimmässä puuskassa. Plaanissa liikkuu vapaasti, koholla vedestä, kuin
ei koskettaisi vettä lainkaan. 52 cm evä riittää aikaiseen plaanaamiseen ja
hyvään nopeuteen. Paras vaihtoehto Formulalle, ollen nopeampi ja toimien
laajemmalla tuuliskaalalla kuin Formula.
PLUSSAA: maksimaalinen
kevyen tuulen suorituskykypakkaus.
MIINUSTA: jalkalenkit
lähellä reunaa
JP-AUSTRALIA Super
Lightwind 92 V 165 PRO
Kesyin ja helpoiten
ajettava matalan plaanikynnyksen freerace lauta. Hyvä kontrolli.
PLUSSAA: Lähtee hyvin
liukuun (sekä passiivisesti, että aktiivisesti), helppo ajaa
MIINUSTA: Suorituskykyhaluiselle
surffaajalle varsin kesy.
LORCH Bird 179
Pitkärunkoinen freerace
lauta. Eläväisempi pituusakselin ympäri kuin muut testin laudat. Siirtyy
pumppaamatta helposti plaaniin. Hyvässä tuulessa kiihtyy oikein hyvin, on
ketterä ja nopea. Helppo pitää kontrollissa. Kun veto purjeesta loppuu,
tipahtaa lauta samalla plaanista (ei pärjää tuuliaukoissa muille). Sopii hyvin
Freeride- ja Freerace-purjeille ja painaville kuskeille.
PLUSSAA: Passiivinen
liukuunlähtö, jiippaaminen, helposti ajettava
RRD X-Fire Lightwind
150 LTD
Kulkee kuin mini-Formula
ja vaatii vastaavasti ajotaitoa. Alatuuleen ajettaessa täytyy lautaa painaa
varpailla. Eväksi käy kaikki yli 56 senttinen. Ajotuntuma on sporttisen vapaa,
kontakti veteen on suora/kova, mikä tarjoaa paljon vauhdintuntoa jo kevyellä
tuulella. Suositus: Surffaajalle, jolle Formula on vain aavistuksen verran
liian tekninen.
PLUSSAA: Liukuunlähtö ja
tuuliaukoista läpiliukuminen
MIINUSTA: Jiippaaminen,
hyvin vaativa, alatuuleen ajaminen
STARBOARD UltraSonic
147
Todella heikolla
plaanituulella lauta on helposti ajettava, lähtee plaaniin myös passiivisesti
erittäin hyvin ja kiihtyy tällöin nopeasti hyviin nopeuksiin. Kapea perä
mahdollistaa rennon surffauksen kevyessä tuulessa. Paljon potentiaalia hyviin
nopeuksiin. Soveltuu parhaiten harrastelijoiden matalan plaanikynnyksen
laudaksi.
PLUSSAA: Helppo surffata,
monipuolinen, hyvä kompromissi plaanikyvyn ja urheilullisen tuntuman välillä
TABOU Speedster 89 LTD
Speedster on slalom
laudan kesytetty versio, lähinnä freerace lauta. Kevyen tuulen lautakonseptia
Speedster ei kohtaa heikommalla tuuliskaalalla ja 9,5-10 neliön purjeelle on
lauta toisaalta hyvin pieni. Parhaiten sopii 8,5 neliöisen purjeen kanssa
keskikovalle tuulelle. Plaanissa keula pysyy alhaalla ja lauta lentää vapaasti
veden päällä.
PLUSSAA: Nopea, hyvin
kontrolloitavissa
MIINUSTA: Liukuunlähtö
vaatii pumppausta
STARBOARD CARVE 131
Freeride lauta, leveys 75,5, pituus 252, tilavuus
131, perän leveys 48,7
Surf lehden 2013 testissa lauta oli helpoiten
plaaniin lähtevä freeride lauta
Lehden päätekstissä mainitaan lisäksi:
Testi
keskittyy liukuunlähtöön ja kiihtymisominaisuuksiin, n. 10 solmun tuulen
tienoilla
Lorch jiippaa todella
näppärästi
Fanatic
jiippaa toiseksi parhaiten ja kaikki muut näiden perässä
Tabou on ennemminkin
keskituulen slalomlauta kuin kevyen tuulen lauta
(Ryhmästä RRD, Tabou, Fanatic) Harrastajasurffari
saa eniten kevyen tuulen etuja irti Fanaticin laudasta
Vertailu formulaan:
Formula lähtee hyvin
liukuun myös passiivisesti, ilman pumppausta. Formula ei ole lyötävissä alle
12-13 solmun tuulennopeuksilla, mutta vastapainona on vaikea hallittavuus
alatuuleen ja kovemmalla tuulella myös sivutuuleen, jalkalenkit kaukana
reunoilla ja jiippaaminen vaatii erikoistekniikkaa.
Vertailu
Freeride-lautaan:
Freeride-lauta Starboard Carve
131 lähtee 8,5 neliöisellä purjeella yllättävän hyvin passiivisesti liukuun,
vain hieman huonommin kuin Ultrasonic 147. Isommilla purjeilla ero on jo
huomattavampi. Sillä välin kun Carve pumppaamisen jälkeen lähtee puoliliukuun,
kiihtyy Ultrasonic jo täyteen plaaniin ja kiihtyy hyvään nopeuteen. Tuuliaukoissa Ultrasonic kulkee plaanissa paljon nopeammin ja
pitempään.
Starboard Carve 131 oli
Surf lehden 2013 freeride lauta testissä helpoiten plaanaava freeride lauta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti