![]() |
Angulo boards |
Surffipirssi tarvitaan oman itsen ja surffikamojen
siirtämiseen kohderannalle. Pirssin tarvittavat ominaisuudet määräytyvät sen
mukaan, kuinka paljon harrastusvälineitä on pystyttävä kuljettamaan mukana ja
miten paljon tilaa tarvitaan matkustajille.
Jos autossa on tarkoitus yöpyä,
vaihtoehdot ovat pakettiauto, retkeilyauto tai iso matkailuauto.
Jos
matkustajille riittää kahdesta kolmeen istumapaikkaa, silloin kaikki edellä
olevat vaihtoehdot toimivat.
Jos autossa on oltava istumapaikat viidelle
hengelle, on tyydyttävä henkilöautoon tai löydettävä sellainen automalli, joka on viidelle rekisteröity.
Aina voi hankkia perävaunun, jossa on monia hyviä
puolia, jos myös huonojakin.
Ohessa muutamia näkökantoja eri vaihtoehdoista.
- Henkilöauto
Matala peltikoppi on yksinkertaisin vaihtoehto lautojen siirtelyyn. Se vaatii kuitenkin hyvät kattotelineet riittävällä kuorman kantokyvyllä.
Myös kattoboksi on varteenotettava vaihtoehto purjeille ja puomeille,
kunhan katolle vain jää tilaa lautojen kuljettamiseen.
Mitä tilavampi auto sitä
enemmän voi kuljettaa sisällä. Tila-autoon tai farmariin voi sisälle lastata
useita lautojakin.
Sisälastausta helpottaa nykytrendi, jossa laudat, puomit ja
mastot tuntuvat aina vaan lyhenevän.
Plussaa henkilöauto
- Ei välttämättä vaadi auton vaihtoa tai toisen auton
hankkimista.
- Edulliset polttoainekustannukset.
- Edulliset lauttamaksut auton pienen koon vuoksi.
- Kapasiteettia voi helposti nostaa hankkimalla perävaunun.
Miinusta henkilöauto
- Vaatii useimmiten auton ajoittaista tyhjentämistä, mikä tarkoittaa jatkuvaa lastaamista. Jatkuva lastaaminen kasvattaa unohdusriskiä. Trapetsin puuttuminen rannalla tarkoittaa siirtymistä tekemisestä katseluun. Siis yleensä reissu pilalla.
- Useimmiten ominaista tilanpuute, mikä poikii epäjärjestystä.
- Kosteus voi aiheuttaa hajuhaittoja, vettä imevät pinnat pitäisi suojata hyvin. Auton ilmanvaihto pitää varmistaa jotenkin.
![]() |
Korkeaan tila-autoon mahtuu yllättävän paljon, jos penkit on irroitettavat. |
- Kun tavaraa on lastattu sisälle, matkustajien tila
vähenee. Käytännössä yleensä max 2 henkeä.
2. Katettu ja
lukittava perävaunu
Tavaran kuljetukseen tarkoitettu puoli perävaunu on ehdottomasti oltava katettu ja lukittava, niin että tavarat voi huoletta säilyttää sisällä.
Tavaran kuljetukseen tarkoitettu puoli perävaunu on ehdottomasti oltava katettu ja lukittava, niin että tavarat voi huoletta säilyttää sisällä.
Yleisin ja edullisin toteutustapa on sivulta tai edestä
saranoitu muovi tai lasikuitukate, joka avautuu ylöspäin.
Avattu kate ottaa
vastaan tuulta, mikä on huomioitava rannalla pysäköitäessä ja lastattaessa.
Kova puuska voi aiheuttaa vahinkoa katteen ollessa ylösavattuna.
Tyhjä vaunu itsessään ei riitä, sisälle on rakennettava
telineet, johon laudat ja harrastusvälineet saa kiinnitettyä. Telineet voi
tehdä metallista tai puusta.
Tärkeintä on, että kuorman saa kiinni sidottua
eikä se lentele ja pompi kärryn sisällä edestakaisin.
Yleisohje perävaunua lastattaessa
on, että aisakuorman on oltava positiivinen ajo-ominaisuuksien säilyttämiseksi.
Lastaus on oltava myös helppoa.
Tila ja kiinnitys on oltava luokse päästävissä
kuormaa purettaessa tuulisella rannalla. Vaunua hankittaessa on myös huolella
laskettava tilan tarve ja tarvittava pituus, leveys ja korkeus, että tila ei
heti kohta kävisi pieneksi.
Tosiharrastajan vaunu, johon mahtuu jo kiitettävästi. |
Tämä hoitunee parilla venttiilillä. Märät kamat tulee luonnollisesti kuivattaa ulkona niin, että vaunussa säilytetään vain kuivia purjeita ja lautoja.
Plussaa perävaunu
-
Auton sisätilassa ei tarvitse varastoida mitään
kosteata.
-
Autossa on aina tilaa, kun harrastusvälineet
ovat eri tilassa. Ei jatkuvaa auton pakkaustarvetta.
-
Perävaunu on muovikatteella suhteellinen
edullinen. Niitä löytyy käytettyinä. Jarrutonta massaltaan enintään 750 kilon vaunua
ei tarvitse katsastaa. Vakuutusmaksu on edullinen.
-
Vaunu on monikäyttöinen, soveltuu muuhunkin
tarpeelliseen kuljetukseen.
Miinusta perävaunu
-
Hieman haasteellinen kääntyä ja peruuttaa.
Vaatii tilaa pysäköintiin.
-
Suomen surffirannoilla osattava ehdottomasti
peruuttaa
-
Vaatii jatkuvaa kiinnitystä ja irrotusta
koukusta. Täytenä voi olla suhteellisen painava liikutella, kun irti autosta.
-
Katteen/ luukun avauksessa huomioitava
tuuliolosuhteet, vaunu on pysäköitävä niin, että purku sujuu turvallisesti.
-
Korkea vaunu on sivutuuliherkkä ja vaikuttaa
ajonopeuteen.
-
Paremmat kiinteästi katetut vaunut ovat melko
arvokkaita, mutta kestävämpiä esim rannan puuskissa.
-
Kokonaismassaltaan yli 750 kilon jarrullinen
vaunu vaatii määräaikaiskatsastamisen kahden vuoden välein. Myös vaunun
vetoauton massalle on laissa määräyksiä.
-
Lauttamaksut suhteellisen hinnakkaat.
-
Nopeusrajoitus 80 km/h.
-
Ei tarjoa suojaa puvun pukemiseen.
3. Pakettiauto
Paku
on tosisurffarin yleisin surffipirssi ainakin jossakin elämän vaiheessa.
Henkilöautoon verrattaessa kuljetuskapasiteetti on suorastaan ylellinen.
Oikeaan pakuun (lue oikeankokoiseen) mahtuu tarvittavat harrastusvälineet
kaikki sisälle.
Autoon on sallittua rakentaa tarvittavat telineet ja tasot
niin, että autossa on hyvä järjestys, kaikki on oikealla paikallaan ja heti
löydettävissä.
Kiinteitä muutoksia suunniteltaessa kannattaa kuitenkin
ensin tutustua Trafin pykäliin tavarankuljetustilan sallituista muutoksista.
Vuosimallista ja maksetusta autoveron määrästä riippuen säännöt ovat hieman
erilaiset.
Taaskin ilmanvaihto kannattaa huomioida lisäämällä tilaan venttiili tai kattoluukku.
Kesäkuumalla autossa yövyttäessä avattava ikkuna tai luukku on tarpeen. Tuulenohjaimet sivuikkunoissa ovat näppärät sallien ikkunoiden raollaan pitämisen.
Toisin kuin voisi luulla, kuivatut ja puhtaat purjeet eivät haise. Itselläni
on parinkymmenen vuoden kokemus purjeiden seassa nukkumisesta.
Surftossut on
sitten asia erikseen, ne voi säilyttää lattianrajassa tai ulkona kuivumassa.
Välineet alkavat tuoksahtamaan, jos niitä säilytetään märkänä. Jos purje
syksyllä heitetään märkänä tiiviiseen konttiin, se on keväällä enemmän tai
vähemmän homeessa, ainakin säilytyspussin osalta.
Pakun rakentamisesta löytyy paljon vinkkejä netistä.
Eurooppalaisia custom ratkaisuja katsellessa pitää muistaa tarkistaa ne Suomen
muutosmääräykset.
Pakettiauton muuntaminen on varsin vapaata, jos autosta on maksettu täysi autovero.
Liikenteessä kuorma on oltava sidottuna kiinni niin, ettei se
aiheuta vaaraa jarrutuksessa tai kolarissa. Pakettiautojen kuormien kiinnitystä
on joskus tarkastettu ratsioissa. Kuitenkin jos lautaa kuljetetaan pakussa
kuormahihnojen päällä, jotka taas on kiinnitetty auton rakenteisiin, silloin
lauta on helppo kiinnittää sitomalla se takalenkeistä hihnaan kiinni.
Katonrajassa kuormahihnojen päällä kulkee helposti kaksi lautaa turvallisesti
kunhan kiinnityksestä on huolehdittu.
![]() |
Auton tullessa täyteen, yövytään majatalossa, niinkuin PWA-ammattilaiset |
Plussaa paku
-
Paku on monikäyttöinen soveltuen surffikäytöstä
muuttoautoksi
-
Nykyiset pakut ovat henkilöautomaisia
ajo-ominaisuuksiltaan ja tehoakin on saatavissa riittävästi
-
Tavaratilan voi tilata siististi koteloituna
ilman väliseinää tai se on helposti itsekin rakennettavissa omaan käyttöön sopivaksi
-
Jos tila kuitenkin alkaa käydä ahtaaksi, aina
voi ottaa kattotilan käyttöön siirtämällä vaikka osan laudoista katolle.
Tavaraboksi on myös toimiva lisätila, johon voi huoletta heittää märän purjeen.
-
Tilapäinen yöpyminen onnistuu pakussa suhteellisen
mukavasti kahdeltakin henkilöltä. Tilaa voi järjestää siirtämällä laudan pari
katolle. Hyvissä makuupusseissa on yöpyminen onnistunut hyvin pikku
yöpakkasellakin.
-
Yleensä matalan pakun lauttamaksut ei vielä
hirvitä verrattuna korkeisiin asuntoautojen taksoihin
-
Monille Euroopan rannoille ajetaan
korkeusrajoitetun portin kautta, josta matalalla pakulla mahtuu ajamaan
-
Pakumiehelle (tai –henkilölle) pakettiauto on
ainut oikea vaihtoehto ainakin, kun asenne on oikea. Jos auto ei kuitenkaan
miellytä jokapäiväiseen ajoon, urheiluauton voi hankkia kakkosautoksi.
-
Takavetoisella jää talvella kiinni. Kannattaa
hankkia etuvedolla ja tarvittavan suuruisella kuormatilalla.
4. Retkeilyauto
Retkeilyauto, joka on rakennettu pakettiauton koriin, on oikeastaan suurikokoisen asuntoauton kevennetty muoto. Puhutaan retkeilyautoista ja asuntoautoista, vaikka laki tuntee vain autoverottoman matkailuauto nimityksen, on koko sitten pieni tai suuri.
Retkeilyauto, joka on rakennettu pakettiauton koriin, on oikeastaan suurikokoisen asuntoauton kevennetty muoto. Puhutaan retkeilyautoista ja asuntoautoista, vaikka laki tuntee vain autoverottoman matkailuauto nimityksen, on koko sitten pieni tai suuri.
Matkailuauton autoverottomuus
edellyttää mm seisomakorkeuden tietynsuuruisella lattiapinta-alalla, lieden ja
makuupaikkojen levitysmahdollisuuden. Suomestakin löytyy valmistajia, jotka
rakentavat retkeilyauton pakettiauton paljaaseen koriin.
Alle 6 m pitkä ja kevyehkö
retkeilyauto on liikenteessä suurta asuntoautoa ketterämpi, eikä välttämättä eroa ulkoisesti pakettiauton korista. Siinä on
kuitenkin lain vaatimat makuupaikat ja keittomahdollisuus – sekä yleensä pieni jääkaappi
ja porta potta.
Auton pienen koon vuoksi se on rakennettu täyteen kaappeja,
väliseiniä ja penkkejä niin, ettei auton sisälle käytännössä mahdu surfreleitä
lainkaan.
Omassa autossani mahtuu kaksi yöpymään ja saan pakattua autoon sisälle ylös katon rajaan ja penkin sisään yhteensä kaksi lautaa, kolme-neljä purjetta ja mastot niin, että keskikäytävä on vielä vapaa.
Keskikäytävälle voin vielä nostaa sivuittain pystyyn formulan. Neljäs lauta ja lisää purjeita menee katolle. Sitä paitsi pienen korin sisätila on avarampi, kun väliseinät ja wc-kopit jättää pois.
Plussaa retkeilyauto
-
Asumismukavuus on hyvä, vielä parempi kuin hyvin
varustetussa pakettiautossa. Ruokailu ja yöpyminen sujuu mukavasti kahdella
hengellä. Lämmitys lisää mukavuutta loppusyksyn keleissä.
-
Nukkuminen autossa parkkipaikalla tai
huoltoaseman pihalla on täysin laillista, kunhan ei ” leiriydy.” Tarkoittaa,
ettei mitään saa nostaa autosta ulos.
-
Kevyt retkeilyauto soveltuu pienen kokonsa
takia jopa ainoaksi autoksi. Polttoaineen kulutus talviajossa tosin nousee
merkittävästi.
-
Sopivan muotoisesta käytetystä retkeilyautosta
voi onnistua hieman choppaamalla ja väliseiniä alentamalla rakentamaan
surfvälineiden kuljetukseen soveltuvan. Sitä paitsi lisäämällä kattoboksin saa
lisää kuljetuskapasiteettia.
-
Kokonaismassaltaan alle 3500 kilon matkailuauton
kuljettamiseen riittää B-kortti.
- Hieman reilu 5 metriä pitkä auto mahtuu jotenkin vielä
pysäköintiruutuun.
Miinusta retkeilyauto
-
Hankintahinta on uutena melko arvokas, edullisempi
tosin kuin ison matkailuauton.
-
Jos pieneen autoon lastataan useita lautoja ja
purjeita sisälle, autossa mahtuu kyllä liikkumaan, mutta ylimääräistä tilaa ei
juuri jää. Vaatii siis samanmielisyyttä autossa matkustavilta.
-
Korkean auton katolle pakkaaminen vaatii
kurottelua, onnistuu parhaiten pienillä alumiinitikkailla, mitkä mahtuvat kyllä
hyvin autoon sisälle.
-
Koska pienisarjaisten autojen kalliita
hiilidioksidimittauksia ei yleensä ole tehty, käyttövero lasketaan
kokonaismassan mukaan. Kipurajan päälle tulee vielä vakuutusmaksut.
Retkeilyautojen kotimaisia valmistajia
5. Iso matkailuauto
(asuntoauto)
Asuntoauton asumismukavuus on luonnollisesti paras edellä
mainituista. Vastaavasti useimmiten auton sisälle ei harrastusvälineitä pysty
pakkaamaan, lukuun ottamatta joissakin malleissa takavuoteiden alla olevaa
takatallia. Talli on yhtä pitkä kuin auto leveä. Suurimmissa malleissa tilaan
mahtuu kuitenkin jopa lyhyt wavelauta sisälle.
Käytännössä surfvälineet pakataan auton katolle, mikä vaatii
kiipeämistä ja nostelua. Olen nähnyt katolle pakatun ainakin neljä lautaa.
Telineiden kuorman kesto kannattaa selvittää ennen auton hankintaa.
Plussaa asuntoauto
-
Hyvä asumismukavuus aina suihkulla ja kukkaron
mukaan mitoitetuilla mukavuuksilla.
-
Autoon saa helteillä hyvän ilmanvaihdon, jopa
ilmastoinnin.
-
Soveltuu jopa ympärivuotiseen käyttöön.
-
Asuntoautoja löytyy keskikokoiselle perheellekin
mitoitettuna.
Miinusta asuntoauto
-
Arvokas hankkia ja käyttää
-
Ei sovellu ainoaksi autoksi
![]() |
Hyvin suunniteltu pikkutavaran säilytys auttaa kaman hallinnassa. Tyhjä paikka telineessä muistuttaa ottamaan mastojalan mukaan. |
-
Surfvälineiden kuljetus kannattaa miettiä
huolella ennen hankintaa. Useimmiten kuljetus pääosin katolla, mikä vaatii
kiipeilyä eikä välttämättä onnistu yksin. Malleissa on paljon eroa.
Kattokuljetuksen voi kiertää hankkimalla perävaunun, tosin yhdistelmälle kertyy
pituutta jonkun verran.
-
Yli 6 metriä pitkä auto ei mahdu pysäköintiruutuun.
-
Lauttamaksut hyvin kalliit, leirintämaksuistakin
rokotetaan, vaikka asuminen omassa yksiössä.
-
Auton huolto ei onnistu joka nyrkkipajassa,
vaatii ison hallin.
-
Talvisäilytys kannattaa miettiä, itse en
haluaisi säilyttää taivasalla.
Yhteenvetona matkustaminen, tai siirtyminen paikasta A rantaan B, on oleellinen osa surfharrastusta.
On päämääränä sitten Tanskan laadukkaat rannat tai pieni lähiranta omalla paikkakunnalla, on nautinto
aloittaa rikaaminen, kun mastojalat ja laudat ovat hyvässä järjestyksessä ja helposti nostettavissa ulos ajoneuvosta.
Toimivaan surffipirssi ratkaisuun kannattaa käyttää hieman aikaa ja vaivaa - yleensä myös rahaakin.
Ohessa muutamia aiheeseen liittyviä linkkejä.
TRAFI määräykset
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero/pakettiauto_2
http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/peravaunut
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti